Sweden at Heart

Sweden at Heart tar svenska landskap helt uppåt väggarna

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2013 12:39 CET

Nu startar Sweden at Heart, ett helt nytt designkoncept inom tapeter och heminredning. Som en hyllning till våra 25 landskap lanseras en serie tapeter med traditionella svenska motiv eller typiska regionala symboler i ny tolkning. Varje landskap har sitt eget mönster och finns i varierande färgkombinationer.

- Från början letade vi tapeter till ett hus i Dalarna men hittade inga mönster med lokal känsla. Det skulle vara trendigt men ändå med tradition. Därför skapade vi en egen Dalatapet. I samma stund föddes tanken på att vi borde förse alla Sveriges landskap med egna mönster och detaljer som bär på en liten historia. Det finns så mycket kul att berätta, varje landskap rymmer sina egna skatter, säger Kajsa Öijerholm, initiativtagare till Sweden at Heart.

En speciell barnkollektion har även tagits fram, Kids, med lekfulla mönster i samma stil. Dessutom finns kollektionen Svenska Socknar med kalligraferade ortsnamn för alla landskap.

Bakom företaget Sweden at Heart står Josefin Hill, Andrea Embring, Kajsa Öijerholm och Ida Wahlström. Alla med lång och gedigen bakgrund inom design, textilformgivning, bildkonst, entreprenörsskap och marknadsföring. Josefin är konstnär och bildterapeut. Andrea är formgivare och art director. Ida är art director och grafisk formgivare samt driver IdaForm. Kajsa är folklivsforskande copywriter och var under 10 år delägare/byråproducent på Pluto Stockholm.

Pris och tillgänglighet
Landskapstapeterna kostar från 1450 kr per vägg och finns att köpa på swedenatheart.se. De levereras måttbeställda inom en vecka.

Tapeterna trycks i Sverige med giftfria ätbara färger.

Kajsa Öijerholm, pressansvarig, 0736-258 255, kajsa@swedenatheart.se

Sweden at Heart.se designar tapeter med hela Sverige som fond, som en hyllning till våra 25 landskap. Från Skåne i söder till Lappland i norr. Från Hälsingland i öster till Härjedalen i väster. Varje region har sitt eget mönster där traditionella motiv eller typiska symboler tolkas på nytt. Så oavsett om man är kulla, gut eller ölandstok hittar man det landskap som hjärtat klappar lite extra för. Tapeterna trycks i Sverige på beställning och med giftfria ätbara färger. Och levereras måttbeställda inom en vecka. För små tapetälskare finns Kids med lekfulla mönster. Och under Svenska Socknar finns alla landskap med kalligraferade ortsnamn. Bara Småland rymmer fler än 300 magiska.