Miljöpartiet Stockholms stad

​Swedenborgsgatan invigd som gågata

Pressmeddelande   •   Jun 08, 2015 15:12 CEST

Idag invigde trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) Swedenborgsgatan som gågata. Det är sträckan mellan Mariatorget och Södra station som på försök kommer vara gågata mellan juni och augusti 2015.

- Swedenborgsgatan är en central gata som lämpar sig bra som gågata. Att den blir bilfri gör att vi får mer utrymme för det som är viktigt – träd, parker och folkliv. Det kommer ge en mer levande stadsbild, och boende och besökare kommer kunna utnyttja gatan på ett bättre sätt, säger Daniel Helldén.

Att Swedenborgsgatan blir gågata är ett led i utvecklingen att ge Stockholm mer attraktiva stadsmiljöer där människor kan vistas. Inom en snar framtid kan även en del av Skånegatan bli gågata.

- Vårt mål är att vi ska få fler permanenta gågator i staden. Vi vill ge människor möjligheter att mötas och umgås i en bilfri miljö. Alla tjänar på att det blir lugnare gator utan biltrafik. Vi minskar utsläppen av koldioxid och luftföroreningar så att vi kan nå våra klimatmål. Samtidigt ställer vi om Stockholm till en modern, mänsklig och miljövänlig stad, säger Daniel Helldén.

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STAD
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35 Stockholm