Destination Kalmar

​Swedish Beach Tour intar Kalmar!

Pressmeddelande   •   Jul 19, 2017 10:17 CEST

Nu till helgen, fredagen den 21 till söndagen den 23 juli, stannar Swedish Beach Tour till på Arena Långviken i Kalmar. Se Sveriges bästa beachvolleyspelare göra upp om finalplatserna!

Det är andra året i rad som Svensk volleybolls officiella elittour i beachvolley stannar till i Kalmar. Årets upplaga är den största på många år. Touren stannar till i hela nio städer, inklusive SM-veckan på Skrea strand i Falkenberg och Tourfinalen i Umeå i mitten av augusti. Tourfinalen och SM är det mest prestigefyllda man kan vinna som elitspelare i Sverige.

Vid deltävlingen på Arena Långviken gör 8 herrlag och 8 damlag upp om Kalmartiteln! Kring tävlingen blir det också musik och roliga sidoevenemang som vänder sig till hela familjen.

Om Swedish Beach Tour Kalmar
Datum: 21–23 juli
Plats: Arena Långviken
Arrangör: Kalmar Volleybollklubb
Årets deltagare: swedishbeachtour.se/startfalt-och-seedning

Om beachvolley

• Sporten beachvolley uppstod i Kalifornien i slutet av 1920-talet, som ett tidsfördriv när surfarna väntade på de rätta vågorna.
  • På 1970-talet kom sporten för första gången till Sverige och 1978 spelades det första svenska mästerskapet på Skrea strand i Falkenberg.
  • 1996 blir beachvolley en OS-gren.
  • Elittouren har funnits i olika former sedan tidigt 1990-tal och 2008 hade den nuvarande formen av Swedish Beach Tour premiär.
  • 2015 hade 1628 kvinnor och 1507 män i Sverige registrerat beachvolley-licens.
  • Beachvolley är en jämlik sport. Båda nationellt och internationellt är det samma prispengar och lika mycket tv-tid för damer och herrar.

För mer information, se:
swedishbeachtour.se/kalmar

eller kontakta:
Sofia Hult, projektledare Swedish Beach Tour Kalmar, tel: 070-7149830

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.