Details from Sweden AB

Swedish Details moderniserar den svenska konstglashistorien

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2008 08:00 CEST

- Glas med de svenska symbolerna står för den svenskhet som vi är så stolta över, säger Annika Sundin, VD för Details from Sweden AB, företaget bakom Swedish Details.

En svensk klassiker i modern tappning
Hos swedishdetails.com återfinns ny, svensk, glasformgivning. Den klassiska glastraditionen sträcker sig flera hundra år bakåt i Sverige och under de senaste åren har en ny teknik, fusing, blivit populär. Det är med den tekniken som glaset hos Swedish Details skapas.

- All tillverkning av både skålar och smycken sker för hand och varje produkt blir helt unik. Confusing är ett av de mest intressanta glastillverkningsföretagen vi har i Sverige idag. Allt är handgjort och glasets själ återspeglas i alla produkter genom samspelet mellan den hårda ytan och den mjuka transparensen, säger Annika.

Unik design för Swedish Details
De svenska smyckena och skålarna skapade av Confusing är designade endast för www.swedishdetails.com. De bygger på de svenska färgerna och är inspirerade av de svenska symbolerna; flaggan, midsommar och solnedgång.

- Hos Swedish Details kan kunden vara 100 procent säker på varans ursprung. Vi är stolta att arbeta med Confusing som designar och skapar allt, lokalt i Stockholm, säger Annika.

Annika Sundin, VD, Details from Sweden AB.
Mejl: annika.sundin@swedishdetails.com

För högupplösta pressbilder, kontakta Annika Sundin.
Alla bilder är fria att användas med hänvisning till Swedish Details eller www.swedishdetails.com.
Välkommen att kontakta Annika Sundin för att låna produkter till fotograferingar.

Boilerplate Swedish Details
swedishdetails.com är den nya Sverigebutiken på nätet. Swedish Details erbjuder sammansatt svenskhet genom trendledande, inspirerande och miljömässiga svenska, design- och hantverksprodukter. Hos Swedish Details hittar du även servicetjänster så som personliga guider i Stockholm.www.swedishdetails.com Sweden. Wherever you are.

Bolierplate Confusing
Confusing startades 2006. Tillverkningen sker i Stockholm och alla skålar och smycken skapas för hand av formgivarna. Designers och ägare är Lotta Fogelström och Lena Odell.

Fakta om Fusing
Fusing är en uråldrig teknik som startade för mer än 4000 år sedan. Den dog sedan ut och amerikanerna återupplivade den under 40-talet. Glasbitar skärs isär och passas ihop till en mosaik. Denna smälts och formas i speciella fusingugnar. Beroende på typ av glas värms det upp till mellan 700 °C och 900 °C och kyls sedan sakta ner för att glaset inte ska spricka. Glaset formas sedan i keramiska eller metalliska formar. All tillverkning sker för hand och varje produkt blir således helt unik.