Swedish Eventing

Swedish Eventing inför ny tävlingsklass för unga fältävlansryttare

Pressmeddelande   •   Maj 29, 2016 14:37 CEST

Höga prissummor i nationell 1* klass riktat mot de unga ryttarna, U25, är sommarens stora nyhet från Swedish Eventing. Klassen sponsras av Myrina Invest AB som är Swedish Eventings främsta samarbetspartner.

”Det är de unga ryttarna som bygger morgondagens fälttävlan. Och då behövs uppmuntran. Myrina Invests partnerskap ska ses som en markering av framtidstro. Visst kan drömmar bli verklighet!”, kommenterar Sara Sjöborg Wik, företagets VD.

 Tre tävlingsplatser

- Årsta Runstens Sportryttare den 18 juni.

- PRO Eventing RF under Fälttävlansveckan i Flyinge 11-17 juli.

- Hermanstorps Kör & Ridklubb den 10 september

 Höga prissummor, 1:a pris i varje tävling är 20 000 kronor.

 Endast svenska ekipage.

 Ekipaget får inte tidigare ha fullföljt 2* klass.

 En ryttare kan enbart belönas med prisbeloppet vid ett tillfälle per säsong. (Vinner denne

klassen vid ytterligare tillfällen, tillfaller första-prissumman den som placerades sig på andra plats. I så fall blir vinnaren ändå inte lottlös, utan erhåller andraprisets penningbelopp.)

”Den nya tävlingsklassen är en satsning baserad på övertygelsen om att bredd kommer underifrån och ridsporten behöver en större bas. Det är få sporter som är så krävande ekonomiskt som fälttävlan.Förhoppningen är att prissumman kan göra skillnad för den ryttaren som vinner, för att orka satsa och göra de träningar och tävlingar som krävs för fortsatt utveckling. Swedish Eventing kommer att följa de tre vinnarna under kommande år för att utvärdera satsningen” menar Tomas Werngren, ordförande i Swedish Eventing.

Eventuella frågor besvaras av: Mats G Andersson 0707-12 34 44

www.swedisheventing.se

Swedish Eventing är en ideell förening som arbetar för att främja svensk fälttävlan. Förra året lanserade föreningen Fälttävlansveckan. Den är tänkt som en familjeaktivitet med ambitionen att erbjuda en minnesrik upplevelse för hela familjen. I år är Fälttävlansveckan den 11-17 juli i Flyinge.

För mer info om Swedish Eventing se www.swedisheventing.se