Swedish Eventing

Swedish Eventing presenterar nya satsningar för att stärka svensk fälttävlan!

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2017 16:46 CET

Under dagens clinic med Chris Burton passade Swedish Eventing på att presentera nya och fortsatta satsningar för att stärka fälttävlan i Sverige. Det handlar om tre olika inriktningar, Framtidens Elit Fälttävlan - U25, Hästägarförening samt var U25-tävlingarna 2017 kommer hållas.

Framtidens Elit Fälttävlan - U25 är ett projekt i samförstånd med Svenska Ridsportförbundet som ska leda till prestationsutveckling, säkrare sport och att en bred rekryteringsbas skapas. Projektet riktas till ryttare upp till 25 år, tränare, coacher och bandesigners. Inom svensk fälttävlan har det i flera år efterfrågat en samordning av tränare, coacher och bandesigners och därför har nu Swedish Eventing utformat detta projekt som kommer pågå 2018-2021.

Swedish Eventing vill arbeta för att lyfta fram hästägare och hitta nya sätt att få in hästägare till svensk fälttävlan. Genom Hästägarföreningen som Swedish Eventing nu startar ska hästägare få ett gemensamt forum för hästägare och en mötesplats mellan hästägare och ryttare. Genom Hästägarföreningen ska man hjälpa till att hitta ryttare åt lovande hästar för att underlätta för hästägare, vara behjälplig vid avtalsskrivning och verka för att hästägare lyfts fram mer i bland annat speakertexter på tävlingarna och uppvisning.

Platserna för tävlingsklassen U25 som är ett samarbete mellan Swedish Eventing och huvudsponsor Myrina Invest AB har nu presenterats. Årets arrangörer för U25 2017 blir Strömsholm 2-3 juni samt Össjö 16-18 juni. U25 är en tävling i nationell 1* klass med höga prissummor som är öppen för unga ryttare som inte fullföljt 2* klass. U25 går som fristående tävlingar och ska vara väl spridda över säsong och geografiskt. Vinnaren i en U25-klass får 20 000 kr och övriga placerade ekipage får höga premier.

För mer information om Framtidens Elit - U25 och Hästägarföreningen gå till vår hemsida www.swedisheventing.se där det finns mer material från söndag 2017-02-12.

Swedish Eventing är en ideell förening med en värdegrund som står stadigt förankrad i uppgiften att stötta och möjliggöra arrangemang och initiativ som tar svensk fälttävlan framåt.  För bilder kontakta Hannah Ljung, 070-2152108, hannah.ljung@icloud.com.

Besök gärna vår hemsida för mer information: www.swedisheventing.se