Swedish Hasbeens

Swedish Hasbeens presenterar SS13 - Call of The Wild

Pressmeddelande   •   Aug 27, 2012 17:11 CEST

Swedish Hasbeens, modeföretaget som erövrat världen med sina högklackade, retroinspirerade och hantverksmässigt tillverkade träskor visar nu en ny innovativ vår- och sommar kollektion ”Call Of The Wild”. Inspirerad av 30-talets starka och banbrytande kvinnor som Karen Blixen och Amelia Earhart, radikala kvinnor som vandrade över fält som tidigare endast män beträtt.

De nya sandalmodellerna på träbottnar och äkta kork passar alla äventyrskor oavsett om de bär sin favorit spetsklänning, sitt tighta Mad Men-fodral eller favoritjeansen.

Inspirationen till kollektionen är hämtad från 1930-talet med en växande längtan till naturen och avlägsna exotiska platser. Utforskandet av vildmarken och det okända var stora inspirationskällor för mode, konst och inredning.

Danskfödda Karen Blixen drev under denna tid en kaffefarm i Afrika och blev sedermera en prisbelönt författare känd över hela världen för sin självbiografiska bok ”Mitt Afrika”.

"Historiskt sett har kvinnan mer eller mindre alltid porträtterats som ett objekt med yta och utseende i fokus. Det känns kul att få lyfta fram banbrytande ”Hasbeens” som vågade gå sin egen väg och som samtidigt banade väg för kvinnor över hela världen att omdefiniera sig själva, säger Emy Blixt, designer and creative director på Swedish Hasbeens.

Amelia Earhart var en amerikansk kvinnlig pilot som blev berömd genom en rad djärva långflygningar under 30-talet och verkade för att kvinnor skulle ges samma möjligheter som män att utbilda sig inom flyget.

"Detta var kvinnor som oavsett djärva flygningar över Atlanten eller livsfarliga expeditioner var sanna hjältinnor som kombinerade oklanderlig stil med våghalsiga äventyr, säger Emy Blixt.

Kollektionen inspirerad av dessa äventyrliga kvinnor består av de nya stjärnskotten ”Lacy Sandal”, ”Marocco”, ”Savannah” och ”Heart Sandal” på de bekväma och beprövade träbottnarna High, Super High och Sky High med dekorativa ”Cut Outs” i klassiskt rött, romantiskt vitt, pudriga pasteller och i natur och khaki för att smälta in på stäpp och savann.

Andra efterlängtade nyheter är den naturligt romantiska ”Ornament Sandal” och den retrodoftande ”Papillion” som är prisvärda feminina modeller på en ny lite lägre träbotten och som med en tidstypisk låg kilklacksform ger den perfekta 30- och 40-tals looken för utforskande äventyrerskor.

Tre uttrycksfulla men vardagliga somriga sandalmodeller på äkta kork kombinerade med Swedish Hasbeens stående vegetabiliska läder är också ett spännande nytillskott i kollektionen.

För information och bilder kontakta gärna Fia Haak.

Swedish Hasbeens grundades 2007 av Emy Blixt and Cecilia Wingård Neuman och deras skor och accessoarer säljs idag i mer än 20 länder runt om i världen. Deras kultiga och autentiska högklackade träskor tillverkas fortfarande med samma teknik och i samma fabriker som på 1970 talet, med genuina och hållbara material kombinerat med en modern och användbar design.