Beeg Mind Consulting

Swedish Memory Open (SM i minne) avgjort på Bokmässan

Pressmeddelande   •   Sep 28, 2010 20:01 CEST

Göteborg

Den 25-26 september 2010 gick det andra Swedish Memory Open, som samtidigt var SM i minne, av stapeln på Bokmässan i Göteborg.

Simon Reinhard från Tyskland (nr 3 på världsrankinglistan) vann mästerskapet. Världmästaren Ben Pridmore från England (nr 1 på världsrankinglistan) blev tvåa. På tredje plats kom tysken Boris Konrad (nr 9 på världsrankinglistan).

Mattias Ribbing från Eskilstuna (nr 55 på världsrankinglistan) nådde fjärde plats och blev därmed svensk mästare i minnesport för andra gången i rad. Mattias memorerade bland annat 27 historiska datum i fem minuter och satte nytt svenskt rekord.

Civilekonomen och minnestränaren Christopher T. Beeg, från Tullinge (Stockholms län), som är tysk medborgare, nådde femte plats i Swedish Memory Open. Han memorerade 36 historiska datum i fem minuter och är därmed den person bosatt i Sverige som gjort detta snabbast på ett mästerskap. Christopher fick dessutom brons i grenen speed cards. I världmästerskapet i minne 2009 placerade sig Christopher bättre än nationella minnesmästare från Sverige, Norge och USA.

Florian Minges, endast 17 år gammal, och Daniel Andersson,  placerade sig på sjätte respektive sjunde plats i Swedish Memory Open och fick därmed silver och brons i det svenska mästerskapet. Florian, som deltog i ett minnesmästerskap för första gången, klarade av att memorera en hel kortlek på bara 1 minut och 19 sekunder (nytt svenskt rekord!) och vann denna gren.

Mer statistik återfinns på: http://www.memocamp.de/highscore?type=wk&wk=172&daten=wrl

Många besökare på Bokmässan var interesserade av att följa mästerskapet för en stund. Idriz Zogaj, grundaren av Svenska Minnesförbundet, var projektledare för detta förtjänstfullt organiserade mästerskap och är den person som bidragit mest till att göra minnessporten mer känd i Sverige. Idriz har även utvecklat ett minnesspel som kan hjälpa barn att förbättra sitt minne.

Vid ett minnesmästerskap mäter deltagarna sitt minne mot varandra i en tiokamp. Deltagarna memorerar ansikten och namn, siffror, spelkort, ord, texter och bilder. De flesta disciplinerna sträcker sig över 5 minuter och den deltagare som memorerat och återgivit störst informationsmängd korrekt vinner respektive disciplin. Segrare i tävlingen är den som totalt sett över disciplinerna fått flest poäng.

- För ett gott minne är det framför allt viktigt att visualisera och att associera. Grundteknikerna, som har sitt ursprung i det antika Grekland, kan man lära sig på kort tid. För att behärska teknikerna på ett sådant sätt som de bästa tävlande i minnesmästerskapen krävs dock regelbunden och systematisk träning, berättar Christopher T. Beeg.

Presskontakt:
Ytterligare information och bildmaterial kan erhållas från

Christopher T. Beeg
Aftonvägen 49