Dataföreningen i Sverige

Swedish Web Developer Conference 2009 - för webbsfären av webbsfären

Pressmeddelande   •   Apr 21, 2009 09:14 CEST

Den 25 maj anordnar Dataföreningens Stockholmskrets webbutvecklingskonferensen SWDC 2009 som samlar några av världens främsta webbutvecklare för att dela erfarenheter och diskutera webbens framtid. Bland deltagarna märks internationellt erkända designers, front-end programmerare och databasexperter, bland andra:

• Theresa Neil, "User Experience"-konsult från Austin, Texas. Hon är anlitad av såväl startups som Fortune 500 företag för att hjälpa dem att skapa utmärkta användarupplevelser.
  • Dylan Schiemann, VD för det amerikanske konsultföretaget SitePen, samt en av grundarna av Dojo, ett open-source licensierat Ajax-ramverk som används för att snabbt bygga webbsajter och applikationer.
  • Malte Ubl, med erfarenhet av Smalltalk, Perl och JavaScript. Ubl har skapat metaobjekt-systemet Joose, för att kombinera JavaScript med andra programmeringsspråk på ett kraftfullt och naturligt sätt.
  • Jan Lehnardt, är utvecklare och evangelist för den Erlang-baserade databasen CouchDB. Han sitter även i ledningen för CouchDB Ltd där han arbetar som konsult åt större industriföretag.
  • Molly Holzschlag, är medlemsrepresentant i W3C för CSS Working Group. Holzschlag har skrivit ett flertal böcker om webbdesign och arbetar för närvarande för Opera Software.

Dagen avslutas med ett eftersnack och mingel hos Ottoboni, Ringvägen 100. Eftersnacket inleds med en diskussion av hur Google lyckas vara både ett framstående teknik- och idéföretag, där företrädare från Google samtalar med företrädare från Dataföreningen, Ottoboni samt övriga konferensdeltagare.

Var? Kista Science Tower, Färögatan 33

När? 2009-05-25 09:00 - 17:00, följt av eftersnack

Kostnad: Deltagaravgift SEK 2 900 inkl moms.

Mer information: Peter Svensson, psvensson@gmail.com

Läs mer om konferensen här: http://natverk.dfs.se/node/4743

och här: http://www.swdc2009.com/

Anmälan här: http://natverk.dfs.se/node/4743/signup

Om Dataföreningen
Dataföreningen är till för alla som använder datorer och IT i jobbet - och som vill utvecklas och bli bättre på det dom gör. Det vill säkert du också. Det finns 25 000 medlemmar i Dataföreningen som tillsammans bildar en enorm kunskapsbank.

dfs.se är både en mötesplats för våra medlemmar och en informationskanal för dig som är intresserad av IT-relaterade frågor och vill veta vad Dataföreningen gör. Vår egen medlemsdrivna nyhetstjänst DF Redaktionellt levererar aktuella nyheter och trendspaningar.

På webben söker medlemmar kunskap och kontakter, t ex i nätgrupper eller nätverk. Nätgrupper utbyter idéer och erfarenheter om ett ämne via nätet. Vem som helst kan starta en nätgrupp och även e-medlemmar kan delta. Nätverken ordnar fysiska träffar med aktuellt innehåll. Som medlem kan du anmäla dig till ett eller flera nätverk, ta del av andras kompetens och dela med dig av dina erfarenheter och kunskaper.