TEBAB

SWEDTRAIN förstärker verksamheten

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2010 11:19 CET

SWEDTRAIN förstärker nu styrelsen med en ny extra medlem som också blir vice ordförande. Staffan Håkanson är civilingenjör och civilekonom. Han var 1990-1995 stationerad i Bryssel som VD för SAB WABCO NV, en av Europas ledande tillverkare av bromssystem för tåg. 1996 blev han VD för Adtranz Sweden, som 2001 genom förvärv blev Bombardier Transportation Sweden AB där han avgick med pension 2004. Han var också ordförande i Bombardiers nordiska dotterbolag.

Staffan Håkanson har haft ett antal styrelseuppdrag i järnvägssektorn; UNIFE 1993-1995, Rail Combi AB 1992-1994, vice ordförande i Järnvägsforum 2002-2005 och styrelseordförande i Tågia AB 2000-2009. Han har medverkat i ett antal projekt med anknytning till transporter och järnväg inom Ingenjörsvetenskapsakademien där han är ledamot sedan 2005, nu senast i Transport 2030.

Staffan kommer att få ett särskilt ansvar för föreningens externa kommunikation. Vi välkomnar Staffan i föreningens arbete.

Vid frågor kontakta

Magnus Davidsson, SWEDTRAIN 08-782 08 09

Staffan Håkanson, 070-545 41 83

www.swedtrain.org

SWEDTRAIN är branschföreningen för järnvägsindustrin. Våra medlemsföretags verksamhet i Sverige omsätter tillsammans över 12 miljarder och finns över hela landet. Vi är verksamma inom tillverkning och underhåll av allt ovan räls – från tillverkning av spårfordon, drivenheter och kopplingar till IT-lösningar och signalsystem samt service och underhåll.