SwePart

SwePart får stororder från BMW

Pressmeddelande   •   Aug 15, 2007 16:04 CEST

SwePart Verktyg får stororder från BMW
SwePart Verktyg AB i Tyringe har fått en order från tyska BMW på motsvarande 30 MSEK. Ordern omfattar utvecklig, konstruktion och tillverkning av sammanlagt sju större verktygssatser till en av BMW:s kommande bilmodeller.
– Vi är mycket stolta över den stigande orderingången under 2007. Tidigare under året har vi tagit hem flera större affärer på motsvarande 65 MSEK för bland andra Scania, Volvo Cars och Hydro. Prispressen inom bilindustrin är som bekant mycket hård. Det här känns som ett bevis på att vi lyckats effektivisera vår tillverkning, säger marknadschefen vid SwePart Verktyg, Martin Bexdal, som också konstaterar att ordern är ett direkt resultat av att företaget förra året öppnade ett försäljnings- och projektkontor i Tyskland.
För att fylla både aktuella och kommande behov och klara högt ställda krav på teknologi och effektivitet planerar SwePart Verktyg att nyanställa ett 20-tal medarbetare inom konstruktion, utveckling, projektledning, marknad och tillverkning.
Den goda orderingången medför också ett utökat samarbete med externa samarbetspartner i Europa. SwePart Verktyg räknar dessutom med att söka ännu fler samarbetspartner inom kategorin low cost sourcing.

SwePart Verktyg AB grundades 1941 och säljer och tillverkar pressverktyg till industrin. Företaget är ett av tre verkstadsföretag i norska Bandak Group och har produktion och kontor i skånska Tyringe, en försäljnings– och projektbyrå i tyska Bad Waldsee samt viss produktion i Norge. SwePart Verktyg har runt 100 anställda. Koncernens verktygsbolag har totalt drygt 200 anställda.

Kontakt:

Martin Bexdal, sales manager, tfn 0451-597 06, martin.b@swepartverktyg.se