Swisslog AB

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2016 09:29 CET

LogiMAT 2016: Swisslog lanserar helautomatiska lösningar för lättgodshantering med smarta tekniker

Göteborg 18 februari – Besökare på LogiMAT 2016 får möjlighet att titta närmare på innovativa internlogistiklösningar från Swisslog under mässan som pågår 8–10 mars i Stuttgart. Industry 4.0 och moderna tekniker som bygger vidare på det konceptet har öppnat för nya perspektiv hos framsynta företag. Endast de som aktivt utvecklar övergången från manuell till automatisk och nätverksbaserad internlogistik kommer att behålla sin konkurrenskraft på lång sikt.

I Swisslogs monter på LogiMAT planeras en stor och dynamisk utställning som ska demonstrera vilka möjligheter det finns med innovativ nätverksbaserad internlogistik. Utställningen förenar välbekanta lättgodstekniker såsom CarryPick och AutoStore med nyutvecklade produkter och koncept från Swisslog. Bland annat visas en helautomatiserad plockstation och ett nytt högeffektivt skyttelsystem.

Människor och robotar arbetar sida vid sida

Swisslog kommer att presentera sin banbrytande lösning för modern lättgodshantering, Automated Item Pick (AIP). I denna helautomatiska plockstation samarbetar människor och robotar utan behov av skyddsavspärrning. Huvudkomponenten i lösningen är KUKA:s mycket känsliga lättviktsrobot LBR iiwa. Den helautomatiska plockstationen kompletterar mycket intelligent Swisslogs lösningar för lättgods, Autostore och CarryPick, med ökad plockeffektivitet och –prestanda som resultat.

Ny skyttelteknik ger suverän prestanda

Som svar på de utmaningar som detaljhandeln, läkemedelsindustrin och livsmedelsbranschen står inför, har Swisslog utvecklat en ny skyttelteknik med enastående prestanda, flexibilitet och tillförlitlighet. Tekniken är den senaste inom skyttelsystem och utgör en naturlig del av en smart logistiklösning som bygger på intelligent "autonomi" för en optimal flödesstyrning. Det nya skyttelsystemet blir en av huvudattraktionerna i Swisslogs monter på LogiMAT, där det för första gången ska presenteras för en bredare teknisk publik.

Framtidssäkra lösningar

"Vi lever och arbetar i en nätverksvärld som präglas av allt snabbare och mer diversifierade och komplexa varuflöden", säger Lars Hultén, vd för Swisslogs nordiska verksamhet. "Vi svarar med optimerade logistiklösningar som har maximal skalbarhet och som styrs i realtid. Lösningar som utgör grunden för att våra kunder ständigt ska kunna anpassa sig efter nya marknadskrav."

Om Swisslog

Swisslog designar, utvecklar och levererar marknadens bästa automationslösningar till framsynta sjukhus, lager- och distributionscentraler. Vi erbjuder integrerade system och tjänster från en enda källa – från rådgivning och design till implementering och livslång kundservice. Bakom företagets succé finns ca 2 500 anställda runt om i världen som hjälper kunder i mer än 50 länder. Huvudkontoret finns i Buchs/Aarau, Schweiz. Swisslog finns på den nordiska marknaden som en stark lokal aktör med ca 350 anställda i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Besök oss gärna på www.swisslog.com/wds_sverige.