SwitchCore AB

SwitchCore ansluter sig till Metro Ethernet Forum

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2007 11:45 CET

Medlemskapet kommer att stärka erbjudandet till Metro Ethernet-kundsegmentet

SwitchCore, global marknadsledare och oberoende leverantör av Ethernet-växlar för företags- och operatörsnät, meddelar idag att företaget ansluter sig till Metro Ethernet Forum. Metro Ethernet Forum är ett konsortium av system- och komponentsäljare och branschexperter, vars uppdrag är att påskynda Worldwide Adoption of Carrier class Ethernet Networks and Services. SwitchCore kommer att spela en nyckelroll för att föra fram Metro Ethernet-standarderna med sin expertis inom utvecklingen av Ethernet-växelteknik för företags-, stads- och accessnät. SwitchCore kommer att ingå partnerskap med andra medlemmar i forumet för att demonstrera högpresterande tillämpningar av Ethernet i stadsnät.

"Vi använder SwithCores Gigabit Ethernet-teknik eftersom den ger oss den prestanda och flexibilitet som behövs för att betjäna våra kunder med branschledande Ethernet-lösningar för operatörer", säger Chad Walen, Senior VP Global Sales and Marketing på World Wide Packets.

"SwitchCore har ett starkt erbjudande för Metro Ethernet-marknaden. Kombinationen av SwitchCores växelkretsar och FMEs SDH/Sonet-kretsar kommer att skapa attraktiva lösningar för Metro Ethernet-marknaden", säger Dirk Weinsziehr, Senior Director of Marketing på Fujitsu Microelectronics Europe.

"Vårt medlemskap ger oss tillgång till certifieringsprogram som uppfyller branschstandarderna, vilket innebär att vi kan förkorta tiden till marknaden för våra kunders produkter. Det kommer att stärka vår förmåga att leverera lösningar i världsklass till vårt Metro Ethernet-kundsegment", säger Erwin Leichtle, VD för SwitchCore.

Bland medlemmarna i Metro Ethernet Forum finns AT&T, China Telecom, Cisco, Corrigent Systems, ECI Telecom, Ericsson, Extreme Networks, Foundry Networks, Fujitsu, Huawei Technologies, Juniper Networks, NEC, Nortel, Siemens, Telco Systems, TeliaSonera, Tellabs, Turin Networks, World Wide Packets, ZTE med flera.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Erwin Leichtle, VD SwitchCore
E-post: erwin.leichtle@switchcore.com

Maria Rydén, CFO SwitchCore
E-post: maria.ryden@switchcore.com

Om SwitchCore
SwitchCore AB utvecklar, marknadsför och säljer integrerade kretsar för data-, röst- och videokommunikation baserade på Ethernetstandarden. Kärnan i SwitchCore är den egenutvecklade CXE-teknologin, som innebär att kapaciteten i nätverksutrustning väsentligt kan ökas. Med SwitchCores kretsar kan bolagets kunder utveckla nätverksutrustning som kostnadseffektivt hanterar och prioriterar data, video och rösttrafik för en stor mängd krävande tillämpningar. Kunder och samarbetspartners är tillverkare och leverantörer av nätverksutrustning, som t ex Intel, Allied Telesyn, Huawei, 3Com, Alloptic, Fiberhome, Flextronics, Keymile, Radisys och World Wide Packets. SwitchCore-koncernen har idag drygt 55 anställda och sysselsätter ett 45-tal konsulter. Företagets huvudkontor finns i Lund, Sverige. Dessutom finns kontor i San Jose, USA, samt i Singapore och Shanghai i Asien och Rotterdam i Europa. Bolaget är noterat under symbolen SCOR på Stockholmsbörsens nordiska lista under Mindre bolag. För ytterligare information om SwitchCore besök http://www.switchcore.com/

Om Metro Ethernet Forum
Metro Ethernet Forum (MEF) är en internationell sammanslutning av över 100 organisationer, bl.a. nätverksoperatörer och tillverkare av nätverksutrustning, nätverkskretsar och testutrustning. MEF:s uppdrag är att öka användandet av Carrier Ethernet-nätverk och tjänster. MEF utvecklar tekniska specifikationer och implementationsöverenskommelser för att främja interoperabilitet och användande av Carrier Ethernet.