SwitchCore AB

SwitchCores teknologi i Arubas trådlösa nätverksprodukter

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2003 11:00 CET

SwitchCores kund Aruba Wireless lanserar nya produkter. Aruba är en världsledande leverantör av utbyggbara lösningar för trådlösa nätverk (WLAN). Arubas produkter, med SwitchCores kretsar i, fick nyligen utmärkelsen "Network World's World Class Award" i Network Worlds utvärdering av utrustning för trådlösa nätverk (WLAN).

"Arubas lösningar för WLAN är en av den mest lovande på den snabbväxande markanden för Wireless Fidelity (Wi-Fi). Vi är mycket glada över att valet av SwitchCores kretsar har givit Aruba konkurrensfördelar och möjlighet att öka sina marknadsandelar. Det visar även att våra produkter kan användas inom en rad olika applikationsområden", säger Henric Isacsson, VD för SwitchCore.

Totala marknaden för WLAN produkter (omfattande utrustning för accesspunkter, nätverkskort, switch/routers m.m.) beräknas växa från 1.4 miljarder USD idag till 2.8 miljarder 2005 enligt Cahners In-Stat Group.

Aruba har två produkter som bygger på SwitchCore kretsar; Aruba 5000 som är marknadens enda utbyggbara system för WLAN produkter och Aruba 2400 som är ett stackbart system. Båda systemen används för att bygga WLAN med tusentals samtidiga användare och hundratals accesspunkter.

Arubas system ger världsledande prestanda avseende skalbarhet, bandbredd och säkerhetsfunktioner. Systemet hanterar kryptering i multi gigabit hastigheter och har ett omfattande mjukvarustöd som underlättar administration av stora WLAN.

"Aruba's Wi-Fi switchar ger möjlighet till central och automatisk konfigurering, avancerad övervakning och har säkerhetsfunktioner med mycket hög prestanda. Arubas produkter gör det möjligt att transparent integrera trådlösa nät i befintliga nät. Som nyckelkomponent i Arubas produkter ger SwitchCores kretsar oss den bandbredd och den funktionalitet som krävs för Arubas högprestandaprodukter. Vi är mycket nöjda med den support som SwitchCore har givit oss under utvecklingen av produkterna", säger Pankaj Manglik, VD för Aruba Wireless Networks.

För ytterligare information kontakta:
Henric Isacsson, CEO, SwitchCore
Telefon: +46 46 709 82 96 06
Mail: henric.isacsson@switchcore.com

Om SwitchCore
SwitchCore AB utvecklar, marknadsför och säljer integrerade kretsar för data och Internetkommunikation. Kärnan i SwitchCore är den egenutvecklade CXE-teknologin, som innebär att kapaciteten i data- och Internetväxlarna väsentligt kan ökas. Med SwitchCores komponenter kan kunden minska tillverkningskostnaden för den kompletta produkten och korta ledtiden till marknaden. Kunder och samarbetspartners är tillverkare och leverantörer av nätverksutrustning, som t ex Intel, Asanté Technologies, Allied Telesyn och Huawei. SwitchCore-koncernen har idag drygt 80 anställda. Företagets huvudkontor finns i Lund, Sverige. Dessutom finns kontor i Stockholm, San Jose och Boston, USA, samt i Singapore i Asien. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens O-lista under symbolen SCOR. För ytterligare information om SwitchCore besök http://www.switchcore.com/

Om Aruba
Aruba Wireless Networks utvecklar och säljer system för säkra trådlösa nätverk. Aruba har en komplett produktlinje av programmerbar utrustning för att säkert ansluta mobila användare och utrustning till företagsnät. Aruba har verksamhet i USA, Europa, Sydostasien och Indien. Aruba finansieras av Matrix Partners, Sequoia Capital och Trinity Ventures. Besök Aruba Wireless Networks på http://www.arubanetworks.com .