SXL Group

SXL Group – Din partner in i Kina, nu på hemmaplan

Pressmeddelande   •   Mar 29, 2012 16:18 CEST

SXL Group har slagit upp portarna på den Nordiska marknaden. Med nystartade kontor i Stockholm och Köpenhamn kommer verksamhet bedrivas i syfte att hjälpa Nordiska företag i sina steg in i Kina samt att utveckla befintlig verksamhet på den Kinesiska marknaden.

Många Nordiska små och medelstora företag har idag någon form av utbyte eller representation i Kina. Deras erfarenheter är varierande men ett stort Kina-intresse kvarstår ändå. ”För våra nordiska företag är det väldigt viktigt att vi kommer närmare dem. Tidigare har vi mött våra klienter uteslutande i Kina, men nu vill vi utöka och ge möjligheten att arbeta parallellt med kunder redan i startfas” säger Mats Harneryd som är Norden-ansvarig för SXL Group. ”Genom att komma in i ett tidigare skede kan vi fungera som en coach för nordiska företag och hjälpa dem att möta den Kinesiska marknaden på det sätt som krävs för att skapa intresse och överbrygga kulturbarriärerna”.

Från huvudkontoret i Shanghai utförs bland annat: Marknadsinträde, Bransch- och konkurrentanalys, olika former av undersökningar och en mängd stödtjänster som hjälp med onlinenärvaro m.m. ”Tack vare kompetensbredden i vår kandidatbank kan vi vara breda i vårt tjänstespektrum” säger Mats Harneryd.

Med en innovativ affärsmodell får kunderna en oöverträffad flexibilitet med hög kompetens och entusiasm. ”Tack vare vår unika affärsmodell har vi hittills 100 % kundnöjdhet” menar Mats och säger vidare: ”Vi gör idag projekt med företag från mer än 15 länder, allt från enmansföretag till multinationella koncerner från Fortune 500-listan. Vi vill hjälpa alla som har tankar på Kina att förverkliga sina mål”.

Enligt Mats är SXL:s nordiska verksamhet mer coachande än konsultande: ”Då den kinesiska marknaden i många fall är närmast ogripbar är det ofta väldigt svårt för företagen att veta vad de vill eller ens vad som är möjligt.

Därför tar vi en mer coachande roll där vi fungerar som bollplank, eftersom vi inte vill ge det företagen beställer utan vad de faktiskt behöver.

För att göra detta har vi i Norden valt en modell som bygger på att träffa företag förutsättningslöst för att de ska få chansen att ställa sina frågor utan att konsultklockan tickar.”

SXL Group är en innovatör inom Business Consulting Services i Kina. De går i spetsen för en ny konsultmodell där toppstudenter från Kinas mest prestigefyllda universitet mobiliseras i projekt som förvaltas av SXL:s interna projektledning. Det utmärkande är deras enorma bredd i kombination med kvalitet som uppnås genom att seniora konsulter och projektledare har tillgång till topp 3 % av de främsta studenterna från de 30 högst rankade universiteten i Kina. Fördelen är att rätt kompentens alltid rekryteras till varje unikt projekt. De juniora konsulternas utbildningsbakgrund och kontaktnät leder till en unik kompetens som tillsammans med det seniora ledarskapet, överlägsen flexibilitet och den attraktiva prismodellen ger ett resultatfokus som inte motsvaras av någon annan aktör på den kinesiska konsultmarknaden idag. I SXL:s projektkandidatpool finns idag över 3000 av Kinas toppstudenter tillgängliga för projekt.

Är ni i Kina och vill utveckla er affär där eller har ni beslutat för att ta er in på den Kinesiska marknaden men ännu inte hunnit dit eller bara har funderingar på Kina och vill veta mer så är SXL er naturliga partner som kommer vara er till hjälp under hela er resa. Kontakta oss redan idag för ett förutsättningslöst möte där vi kan prata om era möjligheter!