Recito Förlag AB

«Brain trauma, psychosis and a meaningful life: Being present» av Susanna Carolusson

Pressmeddelande   •   Okt 09, 2012 08:01 CEST

«Hjärnskada, stroke, hjärntumör, eller annan hjärnsjukdom ger psykologiska problem av en art som inte låter sig förklaras i enbart medicinska termer» menar författaren Susanna Carolusson, psykolog och mamma till Tobias som förvärvade sin hjärnskada i vuxen ålder. Hon ger i boken «Brain trauma, psychosis and a meaningful life: Being present» exempel på ett gripande sätt, i närbild.

Författaren skrev boken då hon upptäckte att såväl utbildningen som psykologers yrkesroll inte betonar tillräckligt hur ovärderlig deras kompetens är i arbetet med förvärvade hjärnskador. Framförallt behövs djuppsykologisk kunskap om försvarsmekanismer på primitiv nivå i de fall då hjärnans vänsterhalva är skadad och det rationella tänkandet inte är helt intakt.

I sin roll som mamma upptäckte Carolusson att skadan tog bort sonens normala försvarsmekanismer såsom bortträngning och uppskjutande av psykisk smärta. Då hon inte hittade någon litteratur som beskriver detta tillämpat på just hjärnskada ville hon fylla luckan med sin bok.

«Det finns någon närvarande» och översättningen «Brain trauma, psychosis and a meaningful life: Being present» är uppföljare till Carolussons första titel: «Det finns någon därinne» som handlar om de första fyra åren efter akut hjärntrauma. Den beskriver mötet mellan anhöriga, skadade och personal i intensivvård, sjukvård, rehabilitering, daglig verksamhet, LSS, LASS och hur det är när livet vänds totalt upp och ner.

Inspirationen till sina böcker har Carolusson hämtat först och främst från sin son vars tålamod med sig själv och sin situation var beundransvärd. Men även från sin egen upptäckt att hennes kärlek kunde betyda så oändligt mycket mer för honom i hans sårbara position än hon någonsin kunnat föreställa sig. Hon har uppmuntrats av sin egen psykodynamiska kunskap och de psykodynamiskt inriktade psykologer som författat böcker om psykosbehandling på djupet. Det var just den kunskapen som möjliggjorde för Carolusson att behålla greppet om sin sons situation och som gav henne kraft att inte dras in i hans skräck när det var som svårast.

I «Brain trauma, psychosis and a meaningful life: Being present» ges läsaren en unik kunskap om det osynliga omedvetna bakom till synes bisarra beteenden hos människor med kognitiva och psykiska funktionshinder. Man får också en mycket spännande läsupplevelse, lika spännande som en kriminalroman. «Det är i alla fall den feedback jag fått av dem som hört av sig», säger Carolusson.

Boken ges ut via Recito förlag och kan köpas på http://litenupplaga.se/1082.

Recito Förlag är förlaget som hjälper alla att ge ut sin bok. Utgivningen sker på författarens initiativ och ekonomiska risk och vi hjälper till med allt från typsättning och omslag via tryckning till försäljning och distribution.

Vi jobbar nära våra författare och låter dem vara delaktiga i processen från manus till färdig bok. Genom att trycka små upplagor testar vi marknaden med varje ny titel och ger varje författare, nybörjare som rutinerad, chansen att nå ut till läsaren.