Recito Förlag AB

«Mytomanen Thomas Quick» av Dan Larsson

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2012 07:27 CEST

Framledd av det svenska rättsväsendet har den sinnesjuke Thomas Quick tagit på sig mord efter mord. I boken «Mytomanen Thomas Quick» får läsaren äntligen hela bilden av vad som idag kan betraktas som den största rättsskandalen i Sveriges historia.

Thomas Quick är idag friad från tre av åtta mord. I juni 2012 beviljades han resning för ytterligare två och väntar på beviljande i de övriga mordfall han dömts för enhälligt – utan teknisk bevisning. Det har kostat över 100 miljoner att ställa honom inför rätta och mer blir det nu när morddomarna rivs upp en efter en. Samtidigt kan mytomanen Quick se fram emot ett eventuellt skadestånd på över 20 miljoner.

Den prisbelönade författaren Dan Larsson har bakgrund som undersökande journalist och skrev «Mytomanen Thomas Quick» redan 1998. Först ut med att officiellt kalla «seriemördaren» Quick för mytoman var Larsson också under många år tämligen ensam om sin övertygelse; att Thomas Quick inte var någon mördare utan en mytoman med sadistiska böjelser. Inte förrän 2008 fick Hannes Råstam (författare till «Fallet Thomas Quick: att skapa en seriemördare») Quick att erkänna i SVT att han ljugit om alla åtta mord han dömts för. Dan Larsson fick rätt, tillslut, och krediterades av Råstam för sina tidiga slutsatser.

Dan Larsson menar att Thomas Quick, som tagit tillbaka pojknamnet Sture Bergwall, fortfarande duperar allmänheten. Quicks officiella motiv till sina erkännanden var att ge anhöriga frid och en grav att gå till. I stället fick de under rättegångarna lyssna till de mest djävulska mordhistorier skapade av Quick. Hur han styckade barns kroppar, lekte med kroppsdelarna, åt upp dem. Hur han våldtog döda barn, nekrofili. Anhöriga bröt ihop och fördes ut.

– Jag har följt Quick sedan 1993. Jag var på de första rättegångarna där han i Norrbotten dömdes för tre mord. Helt otroligt med tanke på att det helt saknades teknisk bevisning. Redan ett år senare kunde jag konstatera att Quick var mytoman. Jag fortsatte att följa fallen oftast på plats och häpnade över att tingsrätterna enhälligt dömde honom för åtta mord.

I «Mytomanen Thomas Quick» visas en unik bild av den sadistiska mytomanen som trädde fram under rättegångarna och som lyckades lura det både det svenska rättsväsendet såväl som hela landet.

«Mytomanen Thomas Quick» ges ut via Recito förlag och kan köpas direkt på: http://www.litenupplaga.se/1022

För recensionsexemplar maila: info@recito.se.

Recito Förlag är förlaget som hjälper alla att ge ut sin bok. Utgivningen sker på författarens initiativ och ekonomiska risk och vi hjälper till med allt från typsättning och omslag via tryckning till försäljning och distribution.

Vi jobbar nära våra författare och låter dem vara delaktiga i processen från manus till färdig bok. Genom att trycka små upplagor testar vi marknaden med varje ny titel och ger varje författare, nybörjare som rutinerad, chansen att nå ut till läsaren.