Recito Förlag AB

«Anna, Tarzan och presidenten» av Margareta Ericson

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2013 15:09 CET

«Ballongerna lyfte dem i det närmaste rakt upp. Det var en hisnande känsla att se kojan och träden krympa under sig, medan de seglade iväg över trädtopparna.

De steg högre och högre, tills de var i jämnhöjd med molnen. Då la de sig att glidflyga som svalor med armarna utsträckta. Nedanför sig såg de skogar, hus och öppna fält. Så annorlunda alltsammans verkade ovanifrån, som en omsorgsfullt målad tavla.
Bara fordonen påminde dem om, att det var en värld, som myllrade av liv. Värkte och blommade av förändringar. Inget var sig likt från den ena stunden till den andra. Det var bara som det såg ut. Ibland.»

- Boken behandlar olika uttryck för kärlek och beroende, mellan föräldrar och barn, djur och människor. Den handlar om förhållandet mellan arbete och lek, om vikten av ordning och reda, om värdet av kunskap och om att våga ta språnget och försöka påverka andra.

Så beskriver Margareta Ericson sin nya bok «Anna, Tarzan och presidenten».

Sagan inleds med att Anna slutar tredje klass och får sommarlov. Men det blir ingen vanlig sommar för Anna. Arg på de krångliga bokstavskrumelurerna och trött på att vara ensam hemma flyr hon ut i skogen. Inom kort är hon ute på vilda äventyr med sin bästa vän, Tarzan. De är på jakt efter presidenten i Rakon, den mäktigaste mannen i världen. För endast han kan hjälpa folket att få det bra igen. Bara han kan skapa fred och rättvisa.

- Boken är avsedd för nio- till tolvåringar men är tidlös och behandlar eviga frågor och dilemman. Den är humoristisk och har såväl distans som närhet till barndomen. Därför är den också en vuxenbok, säger Margareta Ericson.

Ericson har en bakgrund som mellanstadie- och särskolelärarinna, men är sedan några år tillbaka pensionär. Manuset började hon dock skriva under en tid när hon dagarna i ända var omgiven av barn. Och barnen var en stor inspirationskälla.

- För 30 år sedan deltog jag i en barnbokstävling på Bonniers förlag. Mitt bidrag var «Anna, Tarzan och presidenten», men Ulf Stark vann tävlingen med boken «Dårfinkar och dönickar». Och sedan dess har manuset vilat.

Men nu har manuset äntligen dammats av och blivit tillgängligt för allmänheten. Margareta Ericson har skapat en fantastisk sagovärld, bebodd av mångfacetterade karaktärer, fylld av spänning, glädje, rädsla och mod. En värld som i mångt och mycket liknar vår egen. Och i en sådan värld behövs hjältinnor som vågar strida mot konventionen, och emellanåt även en och annan Tarzan.

Köp boken direkt på http://www.litenupplaga.se/1138.

För recensionsexemplar skicka ett mejl till info@recito.se eller ring 033-340 13 30.

Recito Förlag är förlaget som hjälper alla att ge ut sin bok. Utgivningen sker på författarens initiativ och ekonomiska risk och vi hjälper till med allt från typsättning och omslag via tryckning till försäljning och distribution.

Vi jobbar nära våra författare och låter dem vara delaktiga i processen från manus till färdig bok. Genom att trycka små upplagor testar vi marknaden med varje ny titel och ger varje författare, nybörjare som rutinerad, chansen att nå ut till läsaren.