Regionförbundet södra Småland

Sydafrikaner lär sig om studievägledning i Växjö

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2010 09:09 CEST

Den 6 till 15 september kommer en delegation från Potchefstroom i Sydafrika till länet. Det här besöket sker inom regionförbundets projekt Leseding - give light, som handlar om vuxenutbildning.

I södra Smålands bedrivs sedan snart fem år ett samarbete med kommunen Potchefstroom (Tlokwe) och provinsen North West i Sydafrika. I våras startade projektet Leseding - give light. Två områden är fokus: studievägledning och kursplaner. Den sydafrikanska sidan vill utveckla sin studievägledning utifrån ”Växjö-modellen” med Centralen som utgångspunkt (www.centralen.vaxjo.se).
– Studievägledning är idag ganska svårtillgängligt för många i dagens Sydafrika. I projektet ska ett pilotprojekt påbörjas med studievägledning på ett vuxenutbildningscenter och på stadsbiblioteket i Potchefstroom, säger projektledare Annika Ström.

Den svenska sidan, Alvesta, Lessebo och Växjö kommun, vill utveckla nya kursplaner utifrån hur man i Sydafrika kombinerar teoretisk och praktisk utbildning. Målet är en ny arbetsmetod som motiverar studenterna och minskar avhoppen.
– Detta innebär att de två deltagande länderna kommer att vara både elever och lärare åt varandra i projektet. Mellan besöken ska partnerna arbeta för att nå de förväntade målen – implementering av nya kursplaner i Alvesta, Lessebo och Växjö och en mer tillgänglig studievägledning i Potchefstroom, säger Annika Ström.

Besöket inkluderar studiebesök, djupdiskussioner och praktik på plats så att deltagarna kan delta i det dagliga arbetet och få en förståelse för hur det utförs. Delegationen ska bland annat besöka vägledningscentrat i Malmö den 9/9 och SFI, särvux och G-kraft i Alvesta den 13/9. På onsdagen den 8/9 berättar delegationen om sina erfarenheter av samarbetet på stadsbiblioteket i Växjö.

Media är välkomna att delta under besöket. Vill ni vara med? Kontakta projektledare Annika Ström, 070-206 38 26.

Annika Ström, projektledare, 070-206 38 26
Monica Haider, 2:e vice ordförande i regionförbundet, 0705-554 876

Regionförbundet södra Småland är Kronobergs kommuner och landstings gemensamma arena för regionalt utvecklingsarbete.