Bibendum

Sydafrikanska viner från Nederburg i nytt medaljregn

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2012 11:37 CET

Efter ett riktigt medaljregn under International Wine & Spirit Competition (IWSC) i London och årets SA National Wine Show befäster Nederburg ytterligare sin position som Sydafrikas mest prisbelönta vineri.

Totalt belönades Nederburg med 29 medaljer under IWSC, varav två av medaljörerna finns tillgängliga i Systembolagets fasta sortiment. Nederburg Noble Late Harvest 2011 (art:2741, 79 kr) belönades med guldmedalj och har nyligen även vunnit titeln World Value Wine Competition’s best dessert wine - under 15 USD. Ett fantastiskt betyg som inte bara befäster vinets kvalitet utan också påvisar dess prisvärdhet. Ett faktum som ständigt uppmärksammas även här i Sverige, där vinet ofta omnämns av vinjournalister som Systembolagets mest prisvärda dessertvin.

Nederburg Manor House Shiraz Mourvedre (art 2012, 109 kr) som lanserades i Systembolagets fasta sortiment 1 april i år, fick också sin beskärda del av stjärnglans under tävlingarna. Under IWSC kammade vinet hem en silvermedalj och har även belönats med titeln bästa Sydafrikanska Rhôneblend över 10 GBP vid tävlingen Decanter World Wine Awards 2012. Detta fairtrademärkta premiumvin bjuder på en fantastisk smakupplevelse med toner av solmogen tät frukt, mörka bär och choklad. Samtidigt bidrar man som konsument till en schysstare och mer rättvis vinproduktion i Sydafrika. Med andra ord, dubbelt så gott!

Vid sidan om priserna för de två fasta Systembolagsprodukterna belönades Nederburg även med dubbel guldmedalj och pris för Södra halvklotets bästa Sauvignon Blanc med sin Privat Bin D234 2010 som därmed slog alla Nya Zeeländare på fingrarna. Totalt kammade vineriet hem 29 medaljer under IWSC, fyra dubbelguld, fem guld, sju dubbelsilver och 13 silver.

Artiklar på Systembolaget:

Nederburg Manor House Shiraz Mourvedre: art 2012, 109 kr, 75 cl
Nederburg Noble Late Harvest 2011: art 2741, 79 kr, 37,5 cl

Länk till Nederburgs internationella hemsida:
www.nederburg.co.za

För mer information och kontakta:
Mats Abrahamsson
Senior Brand Manager
mats.abrahamsson@bibendum.se

Bibendum är en av Sveriges ledande importörer av vin, öl och sprit och har fått förtroendet att representera ett stort antal starka producenter och varumärken på den svenska marknaden. Företaget grundades 1996 och hade inledningsvis ett stort fokus på den snabbt växande vinportföljen. Idag har Bibendum utvidgat sin verksamhet och har kompletterat sitt breda sortiment av vin med både importöl och sprit.  Sedan 2004 ingår Bibendum i den finska vin-och spritkoncernen Altia Corporation.