Nigabs pressrum

Sydafrikanska vingården Kanonkop sätter rekord!

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2013 14:17 CET

Kanonkop, i det sydafrikanska vindistriktet Stellenbosch, är berömt för sitt röda vin på Sydafrikas nationaldruva pinotage. Vingården framställer också ett rött vin på en blandning av cabernet sauvignon, merlot och cabernet franc vid namn Paul Sauer. Vid den nyligen genomförda International Wine and Spirits Competition (IWSC) i London vann vinet av årgång 2009 pris för bästa blandning, sk bordeaux-blend. Samma pris har även vunnits tidigare för årgångarna 1994, 1999 samt 2008.

Det är första gången någonsin som ett vinhus har vunnit det eftertraktade priset fyra gånger.

I begynnelsen sålde Kanonkop allt sitt vin i bulk till kooperativet Stellenbosch Farmers Winery. Men för fyrtio år sedan fick kvaliteten ett kick i rätt riktning. 1973 började vingården buteljera på flaska. Det var Paul Sauer och Jannie Krige, farfar och far till den nuvarande ägaren Johann Krige som tog initiativet till tappning på flaska tillsammans med källarmästaren Jan Boland Coetzee.

Läs mer om Paul Sauer och Kanonkops övriga viner här

Heléne Hjort
PR-Vin
helene@nigab.se
www.nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.