Enlight AB

Synaps i partnerskap med Enlight tar hem ramavtal med Europeiska kommissionen

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2003 09:01 CEST

Europeiska kommissionen presenterade 2002 en öppen anbudsförfrågan för inköp av slutanvändarutbildning. Tillkännagivandet om det slutna kontraktet publicerades i Europeiska Unionens officiella tidning den 6 juni 2003. Ramavtalet gick till Enlights partner Synaps SA, till vilken Enlight tillhandahåller datakunskapstester och certifiering enligt Datakörkortsstandard bland Europakommissionens anställda inom EU:s ramavtal. Förutom tester och certifiering kommer Enlight även att leverera online-verktyg för analys av kunskapsluckor. Ramavtalet gäller under två år med möjlighet till förlängning i totalt ytterligare tre år.

Det nya ramavtalet ger en del av de cirka 25.000 anställda hos Europeiska kommissionen möjlighet att certifiera sina datakunskaper. Kunskapsmålet för majoriteten av deltagarna i utbildningsprojektet är det europeiska datakörkortet (ECDL), dagens vedertagna standard för grundläggande datakompetens inom EU.

Enlight kommer att tillhandahålla test- och certifieringstjänster online, liksom automatisk analys av kunskapsluckor och indelning som ska användas i kommissionens utbildningsprojekt. Lösningen levereras online via Internet, vilket gör att kommissionen slipper investera i hårdvara, mjukvara och personal.

"Tester och certifiering online används för att göra utbildningen mer effektiv", säger Jan Pintelon, Quality Manager på SYNAPS. "Certifieringsproven säkerställer att alla deltagare når upp till rätt kunskapsnivå. De diagnostiska proven som görs i förväg ger besparingar på 30-40% i såväl tid som pengar under utbildningsprocessen."

"Att ramavtalet nu går till vår belgiska partner SYNAPS är av stor betydelse för Enlight", säger Enlights VD Urban Doverholt. "Tillsammans med beställningarna från FN, brittiska regeringen samt från landsting och kommuner över hela Europa visar det på vår förmåga att betjäna hela kundspektrat – från globala till lokala kunder."

För ytterligare information, var god kontakta:
Urban Doverholt, VD Enlight AB, 08 – 597 960 00

Enlight är Europas ledande företag inom test och certifiering online. Över 6 miljoner tester har tagits i över 3000 testcenter via Enlights lösningar, och Enlight har kontor i Sverige, Tyskland, England, Nederländerna, Belgien och Österrike.

Enlight grundades 1993, och är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Affärsidén är att inspirera och förenkla din personliga och professionella utveckling, genom att leverera onlinelösningar för kvalitetssäkrat lärande. Enlight levererar i dag rikstäckande certifieringslösningar i Tyskland, Storbritannien, Irland, Holland, Belgien, Sverige, Norge, Danmark, Australien, Nya Zeeland, Schweiz, Liechtenstein Österrike och Kanada