Synology Sverige

Synology® lanserar USB Station 2 - Den mest prisvärda och energisnåla servern hittills

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2010 16:56 CEST

Stockholm, 1 oktober, 2010-Synology® Inc. lanserar idag nya USB Station 2, en prisvärd och lättanvänd NAS, med plug-and-play-fildelning multimediainnehåll via streaming, nedladdning utan dator och låg strömförbrukning på endast 4W i drift, vilket gör den perfekt för hemmet och små kontorsnätverk med plattformsoberoende.

– USB Station 2 är den mest prisvärda av Synologys NAS hittills. Nästan alla har råd med den och kan använda avancerade funktioner för fildelning och multimedia som levereras med Synology DiskStation Manager 3.0 (DSM 3.0) -operativsystemet, säger Chad Cheng, product manager för Synology Inc.

Genom att helt enkelt koppla in en USB-kabel till datorn, så är USB Station 2 redo att dela filer och multimediainnehåll bland Windows®-, Mac- och Linux-användare och kraftigt öka användarnas arbete effektivitet, men samtidigt minskar kostnaden för it-administration. Synologys banbrytande filbläddrarfunktion ger enkel och intuitiv fildelning med en enkel filnavigering i en webbläsare. Skrivardelning med USB minimerar ytterligare användarnas kostnader genom att dela ut resurser i hela arbetsmiljön.

USB Station 2 erbjuder mångsidiga multimediafunktioner som finns tillgängliga direkt ur lådan. En av dem är Audio Station 2 som stöder musik, radiostationer på Internet, och iPod®-uppspelning med extra högtalare. Streamingläge tillåter musik som skall delas med flera användare via intranätet eller Internet. Dessutom tillåter DS audio smartphone-användarna att strömma musik i terabyte som lagras på USB Station 2 till iPhone®, iPod touch® eller Andriodtelefonen när Internet finns tillgängligt.

Andra viktiga multimediaapplikationer är Download Station 2 som fungerar som ett 24/7 Download Center utan PC, iTunes-server som tillåter användare att dela musik och video med andra iTunes-klienter via nätverket och DLNA-certifierade mediaservers som tillåter användare att strömma multimediefiler till DLNA/UPnP-kompatibla enheter, inklusive DMA, TV-set, Sony® PS3 eller Microsoft® Xbox360.

– USB Station 2 lever upp till vår princip om att vara miljövänlig. Den förbrukar bara 4W i drift och det innebär att anslutna externa hårddiskar kan vila. Tillsammans med sin fläktlösa design ger USB Station 2 inte bara användarna ett mindre koldioxidavtryck utan ger dem också ljudlös arbetsmiljö, säger Cheng.

Tillgänglighet
Synology USB Station 2 är nu tillgänglig globalt.

För mer information, bilder, testprodukter eller förfrågningar om intervju, kontakta:

Andreas Wadensten, Time PR, e-post: andreas.wadensten@time.se och marketing@synology.com, telefon: 0709-77 90 90.

Högupplösta produktbilder kan hämtas på: