StyleMatch

Syns du inte så finns du inte

Pressmeddelande  •  2012-05-12 19:02 CEST

Fyra studenter från Linköpings Universitet har bestämt sig för att lyfta ut frisörbranschen på internet för att där nyttja sociala mediers möjlighet till spridning, syns man inte finns man inte.

“Kan man köpa pizza via internet vore det ju konstigt om man inte kunde hitta en bra frisör” Martin Andersson, Marknadschef på StyleMatch

Ur denna vision skapades StyleMatch som ger frisörer möjlighet att skapa en egen hemsida för att profilera och stärka sitt personliga varumärke utanför salongens väggar. Frisörens hemsida kommer sedan att listas i StyleMatch egna sökvertyg där konsumenter kan gå in för att hitta en frisör som passar sin stil!

Idag marknadsför man salonger via kostsam annonsering men vad ger det för resultat? Tjänster som Eniro och Hitta.se är en döende era eftersom de inte påverka konsumenten emotionellt vilket StyleMatch faktiskt gör.

StyleMatch vill förenkla sättet att skapa relationer på vilket kommer leda till att konsumenter som hittar en frisör med större sannolikhet än innan kommer att återvända till frisören även vid nästa tillfälle att klippa sig. På så sätt kommer frisörer inte längre behöva slänga ut onödiga pengar på att hitta nya kunder utan kan istället fokusera på att behålla de befintliga.

Via en stark koppling till sociala medier får konsumenten rekommendera och tipsa om sin frisör till vänner och bekanta vilket gör att möjligheten till spridning ökar avsevärt i förhållande till “tips från mun till mun”. Till skillnad från tjänster som Rejta sker all kommunikation från konsumenten via personifierade konton vilket leder till en mer sofistikerad ton bland kommentarer och rekommendationer.

“I dag är frisörer osynliga utanför salongens väggar, StyleMatch lyfter fram frisören och låter konsumenten välja sin frisör på ett nytt och enkelt sätt” Hampus Bergqvist, VD på StyleMatch

Tjänsten som just nu är under “test” i Linköping har varit öppen för allmänheten i två dagar och har redan sex anslutna frisörer samtidigt som man har kontakt med ett tiotal salonger. Som internetföretag arbetar man mycket med marknadsföring via sociala medier och detta har gett resultat och redan nu strömmar mail in från intresserade frisörer runt om i Sverige.

Med StyleMatch syns du.

Med StyleMatch blir det enklare för konsumenten att hitta en frisör som passar sin personlighet och stil.

Ämnen:

Livsstil