Synskadades Riksförbund SRF

Synskadade - en tillväxtfaktor!

Pressmeddelande   •   Apr 05, 2006 13:54 CEST

Att vara synskadad i Sverige idag innebär att hindras från sådant som många tar för givet. Att ta en promenad. Att resa tryggt och säkert till bästa vännen. Att veta vad brevbäraren har med sig. Att kunna skilja saltgurkan från de inlagda rödbetorna i matbutiken. Att ha ett arbete att gå till. Vi måste se all form av utestängdhet som brott mot de mänskliga rättigheterna - eller klarare uttryckt diskriminering. Det här säger SRF:s förbundsordförande Tiina Nummi-Södergren i samband med att SRF publicerar sin valplattform, att användas i valrörelsen.

Det är dags att se oss som en tillväxtfaktor, fortsätter Tiina Nummi-Södergren.
* Vi kan och vi vill arbeta!
* Vi vill betraktas som konsumenter!
* Vi älskar att se oss om i vårt vackra land!
* Vi vill leva friskt och sunt!
* Vi vill bidra till ökad sysselsättning genom att vi får nödvändigt stöd hemma!
* Vårt svenska trygghetssystem är inte tärande, det är en tillväxtfaktor!

Ditt parti, du som politiker kan ordna det här genom att läsa vår valplattform (http://www.srfriks.org/Senastenytt/valplattform06.doc) och uppfylla våra krav på åtgärder för att vi ska bli delaktiga, jämlika och jämställda - avslutar Tiina Nummi-Södergren.

För ytterligare information:
Tiina Nummi-Södergren, Förbundsordförande, tel 08-39 91 11 Urban Fernquist, Verksamhetsledare, tel 08-39 91 53, 0708-39 00 81