Synskadades Riksförbund SRF

Synskadades Riksförbund skickar ut 600 000 kalendrar

Pressmeddelande   •   Nov 19, 2010 12:57 CET

Visste du att den vanligaste rasen för ledarhundar är labrador retriever och att det är Synskadades Riksförbund som ligger bakom att det finns ticksignaler vid övergångsställen? Detta och mycket mer kan man läsa i Synskadades Riksförbunds nya väggkalender. Årets kalender 2011 innehåller massor av fina bilder på valpar som kan bli morgondagens ledarhundar. En kalender som pryder sin plats på väggen.

600 000 hushåll runt om i landet har i dagarna fått en kalender i brevlådan. Utgivare är Synskadades Riksförbund. Syftet med kalendern är dels att sprida information om SRF:s arbete och dels att få ett ekonomiskt stöd till organisationen.

Idén kommer från Norge där det norska Blindeförbundet under många år givit ut en kalender med bilder på valpar till hundraser som arbetar som ledarhundar.

– Ja, i Norge har kalendern blivit en succé och vi hoppas förstås på samma sak här, säger Boris Samuelsson som är marknadsansvarig på Synskadades Riksförbund.

– Vi behöver öka kännedomen om både organisationen och vilken skillnad vårt arbete gör för synskadades vardagssituation, fortsätter han.

Med varje kalender följer ett inbetalningskort som ger möjlighet att ge ett frivilligt stöd till organisationen.

Slår det hela väl ut kan det bli en årligen återkommande kalender. Tiina Nummi-Södergren som är ordförande i Synskadades Riksförbund hoppas att kalendrarna ska komma till nytta och att många vill ge en gåva till verksamheten.

– I kalendern kan man läsa om många bra saker som vi lyckats med, men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Nu hoppas vi på allmänhetens stöd, säger Tiina Nummi-Södergren.

Beställ gärna en kalender på www.srf.nu/kalender eller
ring på 08-399 399.

Kontakt:
Tiina Nummi Södergren, ordförande Synskadades Riksförbund 08-39 91 11.
Boris Samuelsson, marknadschef 08 – 39 94 40.

Synskadades Riksförbund, SRF, arbetar för att synskadade ska kunna leva ett aktivt och jämlikt liv.
Telefon 08 - 39 90 00.