Synskadades Riksförbund SRF

Synskadades Riksförbund (SRF) presenterar stolt de 10 bidragen till Synskadades Melodifestival!

Pressmeddelande   •   Maj 10, 2004 10:32 CEST

Samtidigt som Lena Philipsson laddar upp inför Eurovision Song Contest i Istanbul så laddar även SRF: s eget kulturprojekt Kulturkraft för fullt för höstens stora händelse; Synskadades Melodifestival - ett evenemang som äger rum den 16 oktober 2004 i samband med SRF: s kongress.

En jury bestående av lika delar folk från musikbranschen och handikapprörelsen har nu utsett 10 bidrag av de 36 som kommit in. Dessa presenteras tisdagen den 11 Maj 2004. Gemensamt för bidragen är att de är skrivna av kompositörer som är synskadade och att temat för bidragen berör funktionshindret ur alla upptänkliga aspekter.

"Det är en allvarlig sak att välja ut 10 låtar av 36. Jag kan säga att jag hörde nåt i varenda låt.", säger musikern och kompositören Ulf Dageby, som är en av jurymedlemmarna.

Listan över vilka låtar som kommit med och vilka som har deltagit i juryn presenteras med glitter och glamour tisdagen den 11 Maj 2004 i Ljushallen på Plan 2 i SRF: s lokaler på Sandsborgsvägen 52 i Enskede kl. 14:30 Bidragen presenteras av juryns ordförande Monica Ericsson. Dessutom bjuds det på musik av en av de kompositörer som kommit med. Hon framför en låt från den aktuella CD där Kulturkraft presenterar 19 nya kulturprogram.

Det finns även möjlighet att komma i kontakt med de övriga kompositörerna runt om i landet.

Synskadades Melodifestival är en del i projektet Kulturkraft. Projektets syfte är att belysa synskadades situation med kulturella uttrycksmedel. Genom att skriva musik, dikter, noveller och satir eller att spela teater, skulptera och måla beskriver vi våra förutsättningar och berättar om hur det är att leva som synskadad i dagens samhälle. Melodifestivalen ska således ses som ett led i ett pågående intressepolitiskt arbete - ett professionellt sätt att framföra vårt budskap.

Festivalgruppen:

Marie Häglerud 070-644 20 22,