Gestrike Media AB

Syntronic har akut brist på personal

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2007 21:33 CET

Ett av Sveriges snabbast växande företag

Syntronic, med huvudkontor i Gävle, är ett av Sveriges snabbast växande företag men också ett av de främsta då det gäller produktutveckling inom elektronik, programvara och mekanik. Man utvecklar produkter för andra företags räkning och bland kunderna finns landets verkliga tungviktare inom olika branscher och även stora världskoncerner. Företaget expanderar i Gävle, Sandviken, Lund, Göteborg, Stockholm, Kina och Malaysia, nya projekt påbörjas hela tiden inom vitt skilda områden och behovet av att rekrytera är stort.

Syntronic är företaget som hittills redovisat vinst varje år. Under hösten har man anställt en eller ett par personer varje vecka och trots det har man i dagsläget akut brist på personal.

- Vi har gjort lyckade rekryteringar men är ändå på jakt efter civilingenjörer inom elektronik, datateknik, maskinteknik och mekanik, berättar Hans Molin. Man måste ha det rätta intresset, viljan och glöden att vara med i projekt som bryter helt ny mark inom sina områden. Det skapar utmaningar som kräver kreativitet och talang av dem som jobbar här. Utmaningarna ligger inte heller enbart i spetsteknologin, utan också i att förstå kundens behov och marknaden i framtiden. Det är en mycket stimulerande miljö. Vi jobbar i en ganska platt organisation där finns det stora möjligheter att utvecklas och även att exempelvis arbeta utomlands om man vill det.

- I projektform jobbar vi med produkter från tidigt idéstadium till design och produktion, vidare med förvaltning och support, berättar Hans Molin. Ett arbete som skapar utmaningar och kräver både kunskap och kreativitet. Vi ligger hela tiden i forskningens framkant i samarbete med universitet och högskolor och ska vara lite bättre och ge smartare lösningar än andra. Vi är ledande inom så kallade wireless solutions och vill dessutom skapa ett tidsförsprång i förhållande till våra konkurrenter. Just nu jobbar vi exempelvis med att ta fram ett helt nytt sätt att kommunicera mellan telefoner. Det projektet är absolut banbrytande inom sitt område. Vi har också så vitt skilda projekt som att ta fram simuleringssystem för moteld för försvarsmakten samtidigt som vi utvecklar spelmaskiner för en marknad över hela världen. I ett annat projekt utvecklar vi radiokommunikationen för att kunna kommunicera med implantat i kroppens organ. Det ställer naturligtvis höga krav på oss och ingenting får gå fel.

- En stor del av dem som vi nyanställt är civilingenjörer som ursprungligen är från regionen och som återvänder hit efter studier i annan stad, säger Hans Molin. Högskolan i Gävle erbjuder högskoleexamen men ett tips är ju att det är värt ett extra år i en annan stad för att få civilingenjörsexamen. Vi söker också personer med några års erfarenhet som är sugna på nya utmaningar. Syntronic är ett framgångsrikt företag som expanderar och om vi hittar rätt personer kommer vi under våren att anställa dubbelt så många som under hösten.

Text: Kristina Hellerstedt Sundin