Systemair

Systemair informerar om förändringar i koncernledningen

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2009 15:18 CEST

Ventilationsföretaget Systemair meddelar att Peter Olofsson, inköpsdirektör, har valt att lämna Systemair. Peter Olofsson efterträds av Taina Veittikoski, som också tar över hans plats i koncernledningen. Taina har en lång karriär inom koncernen i olika ledande positioner, bland annat som vd i dotterbolag och som affärsutvecklare för koncernen.
Samtidigt utökas koncernledningen med Anders Ulff, för närvarande ekonomidirektör som utsetts till administrativ direktör från den 1 april. Anders har arbetat i olika positioner inom Systemair sedan 1999.

- Med Taina Veittikoski och Anders Ulff får vi en breddning av kompetensen och samtidigt en föryngring av koncernledningen, säger Gerald Engström, koncernchef för Systemair.

För ytterligare information kontakta:
Gerald Engström, CEO, 0222-440 01, mobil 070-519 00 01
Glen Nilsson, CFO, 0222-44003, mobil 070-654 40 03

Systemair i korthet
Systemair är ett ledande ventilationsföretag med verksamhet i 38 länder i Europa, Nordamerika, Mellanöstern, Asien, Afrika, och Australien. Bolaget omsatte cirka 3,1 miljarder kronor räkenskapsåret 2007/08 och har cirka 1 950 anställda. Sedan grundandet av Systemair 1974 har bolaget årligen ökat omsättningen och samtidigt uppvisat positiva rörelseresultat. Under de senaste 3 åren har den genomsnittliga tillväxten uppgått till cirka 18 procent. Koncernen omfattar ett 50-tal bolag.
Systemair har en väletablerad verksamhet på flera tillväxtmarknader. Koncernens produkter marknadsförs under varumärkena Systemair, Frico, VEAB och Fantech. Systemair är sedan oktober 2007 noterat på OMX Nordiska börs i Stockholm på listan för medelstora bolag.