Systembolaget AB

Systembolagets försäljning: - Vädret dämpade ökningen i juli

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2007 13:41 CEST

Systembolagets försäljning för januari till och med juli i år ökade med 5.0 procent mätt i ren alkohol jämfört med samma period 2006. För de olika varugrupperna utvecklades försäljningen (i liter) enligt följande:

Sprit: +2,0 %
Vin: +5,5 %
Starköl: +5,3 %
Cider/blanddrycker: -1,9 %
Alkoholfritt: +9,0 %

Försäljningen i juli
Systembolagets försäljning i juli ökade med 0,7 procent mätt i ren alkohol jämfört med samma månad 2006. Försäljningen utvecklades på följande sätt i juli för de olika varugrupperna (i liter):

Sprit: +4,7 %
Vin: +1,4 %
Starköl: -3,1 %
Cider/blanddrycker: -13,4 %
Alkoholfritt: +0,5 %

- Det dåliga vädret innebar att Systembolagets försäljning i juli ökade mindre än tidigare i år. Vi vet av erfarenhet att sommarvädret påverkar försäljningen. Spritförsäljningen ökade däremot lika mycket som i juni. Whiskyförsäljningen svarade för merparten av denna ökning, säger Systembolagets vd Anitra Steen.

Alla siffrorna är kalenderkorrigerade. I juli var ökningen störst i Dalarna (3,2 %) och Jämtland (2,8 %). Mest minskade försäljningen i Halland (-5,1 %) och Västra Götaland (-1,4 %). På www.systembolaget.se finns statistik för försäljningen länsvis både för januari-juni samt för juni (pdf): http://www.systembolaget.se/NR/rdonlyres/A770CF9A-CD9C-4D93-8693-7F4D48531E37/0/forsalj_juli_mediakit.pdf

Se även: http://www.systembolaget.se

För mer information, kontakta gärna:
Systembolagets presschef: Björn Rydberg, 070-528 41 05, bjorn.rydberg@systembolaget.se