Birkenstock AB

Systervarumärke till Birkenstock lanserar en japansk- och naturinspirerad kollektion med sandaler

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2006 14:30 CEST

Betula, ett systervarumärke till Birkenstock, lanserar en ny skokollektion för hösten 2006 där man kombinerar moderna influenser och färger med den legendariska Birkenstock fotbädden. Det är totalt 16 skomodeller som är baserade på två teman: "Source/Magic Forest" och "Fascination".

Inspirationen till "Source/Magic Forest" är hämtad från naturen. Klassiska dämpade höstfärger blandas i kontrast med guldtrådar och glitter för att ge harmoni. Bark, rötter, löv och grenar skildras i material med struktur som förstärker naturkänslan. Sandalen Nina med heltäckt tå lanseras i två materialval, dels som höstlövverk och som guldbroderad fantasi.

Samtliga sandaler som ingår i temat "Fascination" är baserade på en "sensuel chic-trend” som visar mer hud genom sensuella skärningar. Siden med japanskt mönster återkommer i kollektionen och ger en ”lyxig” och ”chicare” känsla.

Kollektionen finns hos Birkenstock återförsäljare från och med augusti 2006. Rekommenderade utpriser är 599-799 Kr.

För ytterligare information:

Kontakta Thomas Svensk, VD Birkenstock, tel 0431-73200, mobil 070-614 06 04, eller via e-post på thomas.svensk@birkenstock.se alternativt Helena Ståhl, reklam- och PR-kontakt, mobil 070-738 18 70 eller via e-post helena.stahl@birkenstock.se

För högupplösta bilder:

Gå in på www.birkenstock.se och ”Press”. Där finns högupplösta bilder på ett urval av nyheterna fria för publicering.

Låna Birkenstock sandaler och skor:

Kontakta Ibeyo Pressagentur, på tel 08-32 88 01 eller via e-post office@ibeyo.se alternativt gå in på www.ibeyo.se och låna online.