Sökmotorkonsult

Ta hjälp av Facebook för att rädda varumärket

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2009 19:10 CET

Att det dyker upp jobbiga bloggposter, forumtrådar och andra uttalanden om ditt varumärke är jobbigt och extra jobbigt blir det om det tränger sig in i sökresultaten för sökningar på ditt varumärke, eller ditt eget namn. Många företag har gått på smällar när de försökt hantera en elak bloggosfär och för en del är hela sökresultaten fyllda med elaka omdömen. Den egentliga lösningen är kanske att hantera det bloggare, twittrare och forumpostare är arga över men ibland hjälper inte ens det och ibland är det ömöjligt. Det finns ändå lösningar, till exempel kan man återta sitt eget sökresultat.

Det gör inte att folk som läser bloggarna eller forumen ser något annat men det innebär åtminstone att man kan minimera skadan. Färre kommer hitta till bloggposterna eftersom de inte ligger lika högt i sökresultaten och när stormen väl dragit över är det inte alls lika många som läser igenom gamla bloggposter om det inte snubblar över dem vid en sökning. En av metoderna att täcka upp sökresultat är att helt enkelt bygga upp starka och relevanta sidor kring sitt varumärke och här kan Facebook vara till stor hjälp.

Facebook är en mastodontsajt på fler än ett sätt och det finns en aspekt som är särskilt viktig, det är en sajt Google har enormt förtroende för vilket gör att det är ganska lätt att klättra upp på en bra position i sökresultatet. Det du behöver är en sida eller grupp om ditt företag där du publicerar intressant nyheter, svårare än så är det oftast inte att täcka åtminstone en av positionerna på sökningen. Om det inte räcker behövs det bara några få länkar så har du grejat det.

Sökmotorkonsult är en resurs för dig som vill lära dig sökmotoroptimering, om du är nybörjare kan SEO-skolan vara ett bra ställe att börja.