Västtrafik

Ta sommartåget till Lysekil

Pressmeddelande   •   Jun 18, 2014 10:31 CEST

På torsdag den 19 juni är det premiär för sommartåget till Lysekil. Det blir ett par avgångar om dagen i båda riktningar mellan Lysekil och Munkedal och ett direkttåg från Göteborg varje vardagsmorgon fram till den 9 augusti.

Bakom satsningen står Västra Götalandsregionen utvecklingsnämnd som med sommartåget vill bidra till en mer hållbar turism i Västsverige. Tågen kommer att köras på prov under tre somrar för att sedan utvärderas.

–  Jag hoppas att så många som möjligt ska upptäcka den här möjligheten så att det kan bli en fortsättning. Vi vill visa att tåget är ett bra alternativ även på semestern, säger Leif Blomqvist, styrelseordförande Västtrafik.

Leif Blomqvist och kollektivtrafiknämndens ordförande Ulrika Frick kommer åka med på premiärturen torsdag 19 juni och svarar på frågor kring satsningen. Det första direkttåget till Lysekil avgår klockan 07.40 från Göteborg C.

För mer information:
Västtrafik presstjänst 0771-41 43 99

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.