IQMTEL SWEDEN AB

Täckningskollen visar mobiloperatörernas täckning

Pressmeddelande   •   Mar 15, 2012 15:34 CET

Täckningskollen, det nya verktyget för att jämföra mobiloperatörers täckning, nyttjas av fler och fler professionella användare. Kommunerna Borås, Tranemo och Ulricehamn valde nyligen Täckningskollen Pro för att utreda de olika operatörernas täckning i respektive kommun.

”Vi behövde ett lättanvänt och prisvärt system för att analysera hur de olika mobiloperatörerna fungerar i våra kommuner. Det faktum att vi kan mäta täckningen med vanliga mobiltelefoner och att mätinsamlingen är automatisk gjorde att vi valde Täckningskollen Pro” säger Johannes Adolfsson IT strateg på Borås kommun.

”Vid en upphandling av telefoni är det en oerhörd styrka att kunna använda uppmätta täckningsvärden när vi skall utvärdera vilken operatör som passar våra behov bäst. Förhandlingar med operatörerna blir mer korrekt och vi har även möjlighet att följa upp utbyggnaden av nya basstationer som utlovats ” säger Fredrik Nilströmer,  IT-chef på Ulricehamns och Tranemo kommun.

Täckningskollen finns även som en gratistjänst där privatpersoner kan jämföra mobiltäckning från olika operatörer: http://www.täckningskollen.se. Lansering av Täckningskollen för privatpersoner sker i april 2012.

IQMTEL Sweden AB är ett bolag inom telekommunikationsbranschen som erbjuder verktyg och tjänster för analys av äkta slutanvändarupplevelse av telekommunikationsnät.

Vår vision är att skapa lättanvända och kostnadseffektiva system som hjälper våra kunder förstå komplicerad teknik och fatta bättre beslut.

Våra tjänster och lösningar används idag av mobiloperatörer, företag och kommuner.

För ytterligare information vänligen kontakta:

IQMTEL Sweden AB

352 30 Växjö