Tällberg Foundation

Tällberg Foundation får förnyat förtroende från Svenska PostkodLotteriet

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2013 10:29 CET

När Svenska PostkodLotteriet nu offentliggör årets donationer är stiftelsen Tällberg Foundation återigen en av förmånstagarna. Stiftelsen får 10 miljoner kronor för att fortsätta stödja beslutsfattare att navigera i lokala och globala utmaningar.

– Vi är i ständig söknad efter de nya frågorna. Det fortsatta stödet är därför viktigt för att vidareutveckla verksamheten, säger Bo Ekman, grundare och ordförande på Tällberg Foundation. Som en liten stiftelse betyder pengarna att många av våra aktiviteter kan genomföras, framförallt det återkommande globala mötet Tällberg Forum och utdelningen av Tällberg Foundations Ledarskapspris.

– Genom att stödja Tällberg Foundation är vi med och bidrar till att kunskap och erfarenhet diskuteras i en global kontext. I Tällberg Forum diskuteras nya infallsvinklar och horisontella, långsiktiga kopplingar som är sällsynta i dagens snabba debattklimat, säger PostkodLotteriets välgörenhetschef Stina Götbrink.

Hjärtat i Tällberg Foundations verksamhet är det årliga globala mötet Tällberg Forum som samlar omkring 300 beslutsfattare från hela världen för att diskutera hur vår allt mer globaliserade värld påverkar oss. Förutom Tällberg Forum bedriver stiftelsen studier, utbildning och rådgivning inom samhällsutveckling, globalisering- och hållbarhetsfrågor.

Årets Tällberg Forum äger rum i Tällberg i Dalarna den 13-15 juni. Temat för Tällberg Forum i år är  Världen vid ett vägkors: Vad innebär globalisering? (The world at a crossroads: Making sense of globalization). På plats finns forskare, företagsledare, författare, artister, ledare ur civilsamhället och politiker, både internationellt och från Sverige. Det blir det nionde årliga stormötet sedan 2005 och det 33:e året i rad som Tällberg Foundation samlar globala aktörer från olika samhällssektorer runtom i världen.

Bland årets förmånstagare finns Läkare utan gränser, Barncancerfonden, Naturskyddsföreningen och BRIS. I år delar Svenska PostkodLotteriet ut 1 009 449 674 kr till förmånstagare.

För mer information, kontakta Charlotta Åsell, presschef Tällberg Foundation, på 0707-45 66 06 eller press@tallbergfoundation.org.

Om Tällberg Foundation:

Tällberg Foundation är en ideell, obunden organisation som grundades 1981. Stiftelsens huvudsakliga fokus är att samla ledare från hela världen och från varierande bakgrund för diskussion och eftertanke. Tällberg Foundation skapar många nya samtal genom egna arrangerade seminarier, workshops, analyser, lärresor och även i en rådgivande kapacitet. Stiftelsen är baserad i Stockholm och i Tällberg i Dalarna.

Tällberg Forum och stiftelsens övriga aktiviteter möjliggörs av generösa bidrag från både privata och offentliga sponsorer. För mer information se www.tallbergfoundation.org och Tällberg Foundation contributors.

Följ Tällberg Foundation på Twitter: http://twitter.com/#!/tallberg
På Facebook: https://www.facebook.com/TallbergFoundation