Lions Clubs International

Tält från Lions genom MSB till flyktingmottagning i Sverige

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2015 12:23 CET

150 stycken av Lions blåa tält, som är skänkta av Lions och tänkta att användas i krissituationer då människor har behov av tak över huvudet, kommer nu att gå till flyktingmottagande i Sverige.

Lions skänker tält till MSB och har ett samarbete med myndigheten för att Lions vill hjälpa nödlidande i katastrofsituationer. Att hjälpa nödlidande ligger inom ramen för Lions verksamhet som är att tillgodose humanitära behov, oavsett var dessa finns. Tälten har tidigare använts vid katastrofen i Filippinerna, jordbävningar exempelvis på Haiti och många fler exempel.

Nu kommer tälten användas i flyktingmottagandet i Sverige. De kommer främst användas som väntsalar till flyktingar som väntar på att registreras. Det är MSB som bestämmer var tälten sätts upp. Enligt dem ska 30 tält sättas upp i västra Sverige, 30 i östra Sverige, 20 stycken i Stockholm, 40 tält i mitten av landet och 30 tält i norra Sverige, med planerad start vecka 46.
För att läsa mer om Lions, se www.lions.se, om MSB www.msb.se.

Fakta om Lions: Lions uppgift är att genom frivilliginsatser hjälpa andra människor, bygga broar mellan människor oavsett ras och religion och på andra sätt göra en samhällsinsats. Lokalt, nationellt och internationellt. Lions är politiskt och religiöst obundet. Lions Clubs International, Sverige är med sina 12 000 medlemmar en del av internationella Lions med 1,4 miljoner medlemmar. Lions finns i 210 länder och geografiska områden över hela världen.

Sveriges Lions motto är: För samhällsansvar och livskvalitet.PG: 90 1948-0, Stiftelsen Sveriges Lions Hjälpfond

www.lions.se