Tänk om mer Maria Larsson

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2011 12:09 CET

I en debattartikel i SVD idag konstaterar Maria Larsson att hon tänkt om när det gäller  krav på en vägledning för bemanning i demensvården och ger nu ett sådant uppdrag till socialstyrelsen.

- Jag är självklart glad åt att vänsterpartiets motion om nationella riktlinjer för bemanning i demensvården, som röstades igenom i riksdagen, nu ger resultat. Ännu bättre är det om Maria Larsson verkligen tänkt om när det gäller det statliga ansvaret, säger Eva Olofsson äldreomsorgspolitisk talesperson för Vänsterpartiet. Men tänk om mer Maria Larsson, fortsätter Eva Olofsson. Skall vi få tillräckligt med personal i demensvården så behövs de mer pengar till kommunernas äldreomsorg istället för ytterligare skattesänkningar.

Demensvården är i många kommuner underbemannad. Det visade både Uppdrag granskning i programmet om demensboendet i Piteå och socialstyrelsens granskning av  närmare 100 slumpvis valde äldreboenden runt om i landet nattetid, det visade sig att 6 av 10 hade för låg bemanning för en god och säker vård. Äldrecentrum i Stockholm visade  också i sin rappport Lämplig bemanning i boende särskilt avsedd för personer med demenssjukdom (2010:10)  att sådana riktlinjer är möjliga att ta fram och kan anpassas till lokala förhållanden.

Motionen: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2010/11&bet=So580
Interpellationsdebatt: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=101&bet=2010/11:17#anf2

Eva Olofsson (V): 031- 14 31 06
Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64