Just Africa

Tänk Retur!

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2011 14:16 CET

Hållbarhet, långsiktighet, framtidstro - i vår nya utställning/showroom visar vi innovativ design av returmaterial. Är saker som inte längre är funktionella skräp- eller en resurs?

Just Africa uppmärksammar några framstående konsthantverkare inom området återbruksdesign vars gemensamma nämnare är att de alla ser möjligheterna med ”skräp”. Inspirerande och tankeväckande.

”Tänk Retur!” visas 26 november – 17 januari.

Du kommer bland annat att se:

Möbler av återvunnen metall i design av Hamed Ouattara.

Hamed Ouattara är designer/ konstnär, född 1971 i Burkina Faso. I hans möbler och konst korsbefruktas nu och då med en tydlig flört till 60-talens spralligt färgglada formkänsla. Han drivs av en stark övertygelse om att konsten har en viktig roll att spela i utvecklingen av ett land och vill skapa konst och föremål som är tillgängliga för många.

Sittpuffar, kuddar och väskor av återvunna plastkassar.

Le Gafreh (också från Burkina Faso) blåser nytt liv i plastpåsar genom att omvandla dessa till vävda väskor med tidlös design samt bruksföremål som puffar och kuddar. Man förenar ett praktiskt miljöarbete med funktionell form och sysselsätter idag ett 70-tal kvinnor.

Le Gafreh har vunnit internationella priser för sin genomtänkta design. De är medlemmar i World Fair Trade Organisation, WFTO.

Konserver och läskburkar = leksaker

Det kanske mest klassiska exemplet på metallåtervinning som många associerar till Afrika. Hantverksgruppen på Madagaskar har utvecklat detta till perfektion! Med en fantastisk känsla för detaljer får alla oss retroentusiaster att gå i spinn! Vilken är din favorit- Paddan eller Bubblan?

Det svenska företaget La Maison Afrique importerar varorna från Madagaskar. La Maison Afrique arbetar för att värna såväl arbetsmiljö som den naturliga miljön. All tillverkning på Madagaskar sker enligt principerna för Rättvis handel och man arbetar enbart med miljöcertifierade råvaror, om de är annat än returmaterial.

För mer information och pressbilder samt produktkatalog (Hamed Ouattara), kontakta oss på Just Africa på mail eller telefon, hej@justafrica.se, 08-10 06 82. www.justafrica.se.

Kontaktpersoner: Lotta Spykman 073-701 21 47 eller Lotta Gillving 0707-28 45 18.

Just Africa importerar och säljer moderna kvalitetsprodukter tillverkade i Afrika. Verksamheten baseras på principerna om rättvis handel. Försäljningen sker via egen butik på Södermalm i Stockholm, webbshop samt via återförsäljare runtom i landet. I vår butik arrangerar vi regelbundet utställningar med kopplingar till den afrikanska kontinenten, med konst, foto, textil, mm.