Arena, Bokförlaget

Tänk som en turk – om du vill lyckas i Sverige

Pressmeddelande   •   Nov 12, 2010 11:15 CET

Svenska företagare behöver mer turkisk peppar! Torsdagen den 18 november släpps boken Tänk som en turk – om du vill lyckas i Sverige. Boken handlar om Kadim Akca som började på en parkbänk i Värnamo och i dag är en av Sveriges mest framgångsrika entreprenörer med invandrarbakgrund. ”Jag älskar Sverige men den svenska företagaren är alldeles för försiktig och behöver kryddas med mer turkisk peppar”, säger han.

Boken är skriven tillsammans med Antonia Stackelberg och den vill hjälpa svenska företagare i konsten att utveckla den rätta attityden för att göra mer lönsamma affärer. Boken innehåller Kadims spektakulära histora samt 17 konkreta managementkapitel. Där delar han med sig av sina framgångsrika street business-metoder. Kadim vill genom boken även rikta ett särskilt stöd till unga svenska och invandrade företagare. ”Jag stod själv utanför det svenska samhället som ung och fick starta med två tomma händer. Så känns det säkert för många även idag. Jag vill hjälpa dem att tro på sig själva.”

Tre typiska tips från Kadim:

Sluta leta efter en verksamhet och ett jobb att älska. Jag hör ofta att ”man lyckas om man bara arbetar med det man älskar”. Du missar möjligheter genom att tänka så. Det är ju jobbet som ska älska dig! Tänker du så kan du nå stor framgång i en tråkig bransch.

Passa på. Låt inte små eller stora avslutstillfällen glida dig förbi. Efter ett möte, istället för att maila senare, fråga om ni är överens och boka nästa möte direkt. Annars lämnar du målet öppet för sådana som jag.

Bli bra på att vara rik. Du kommer att lyckas om du tänker som jag. Det kan jag nästan garantera. Men bli inte alltför svensk och applådera Kamprad när han åker turistklass. Var rolig och rik istället! Det skapar magi i vardagen.

Kadim Akca är en svensk företagsledare, född 1951 i Turkiet, bosatt i Värnamo sedan 1970. Kadim är helt oskolad, har köpt och sålt mer än trettio bolag och är verksam främst inom renhållnings- och fastighetsbranschen. Kadim skänker sina bokintäkter till Ung Företagsamhet.

Text: Antonia Stackelberg Utformning: inbunden, 168 sidor, 180 x 226 mm

Projektledare: Björn Vingård Form: Mats Fredrikson

Utgivning: 18 november 2010

För mer information, pressbilder och/eller recensionsexemplar kontakta Johanna Ekberg, johanna.ekberg@arenabok.se eller 040-10 92 55.

Bokförlaget Arena