Tedestrand coaching AB

Tänk tanken, använd fantasin en stund, och se det uppenbara!

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2012 22:51 CEST

Tänk tanken, använd fantasin en stund. Du söker dig till en orienteringskurs, året är 1258, du har en stark önskan att komma till andra sidan skogen. Svälten är stor på den sida du är på, om du ska överleva på lång sikt måste du få hjälp av någon att hitta vägen igenom skogen till överlevnad på andra sidan.

Du möter orienteringstränaren, du berättar din önskan, han berättar det han vet om skogen

Han säger att han ska hjälpa dig! Han berättar mer och du berättar mer om ditt lidande. Han börjar följa dig genom skogen bit för bit. Ni går vilse ibland, stannar,  tänker, samtalar och fortsätter igen om och om igen, han har lärt sig vissa stigar och genvägar, men kan inte hela vägen men orienteringen fortsätter.....

Efter att en lång tids vandrande lämnar tränaren dig mitt i skogen och säger. Nu får du klara det här själv, nu har jag lärt dig att allt jag kan om hur du ska orientera.

Tränaren går sin väg, och där står du mitt i skogen, en hejare på orientera med hjälp av stödhjul (tränaren) Du fortsätter nu ensam att leta dig fram, kampen är stor och känns svårare och svårare. Men nu då, vart ska jag ta vägen, jag vet faktiskt inte, skogen är ju enorm....... Jag kämpar på och försöker komma igenom, men nej, det går inte. Jag återvänder, denna enda väg jag kan är vägen tillbaka, varför kunde inte tränaren visa mig hela vägen? Varför måste jag tillbaka till mitt lidande igen, är det något fel på mig? Tränaren sa ju att han lärt mig allt han kunde? Varför klarar jag inte det som jag skulle klara??

Tränaren hade ingen karta, detta utspelade sig 1258, och då fanns inga kartor för skogsorientering.

Tränaren gjorde det som nästintill alla inom psyk och missbruksvård får uppleva, visade delar av vägen utan att ge hela lösningen. Tränaren gjorde det som nästintill alltid sker idag inom psyk och missbruksvård oavsett form, lämnade en ofärdig process utan att vara medveten om misstaget eftersom inga kartor har uppfunnits inom detta område.

Idag finns inga kartor eller någon annan överblick som är funktionell för psykologisk orientering i någon av de metoder som är validerade exempelvis.

Kan du se några likheter i de resultat orienteringen åstadkom 1258 och vad psykiatri, psykoterapi och missbruksvård åstadkommer idag. Kan det vara så att 1258 års orientering är till stora delar jämförbar med 2012 års tröstlösa försök att lösa komplexa livsproblem genom metoder likt orienteringen 1258 utan en överblick som leder processen?

Hur fungerar orienteringen idag? Hur fungerar psyk och missbruksvård idag?

Kan det vara så att överblicken (kartan) är livsnödvändigt inom alla komplicerade områden som människan ska försöka överbrygga oavsett vilket område det handlar om?

För mig är det den verkliga verkligheten  eftersom jag använder kartan dagligen.

Hur tänker du? är det möjligt det jag säger? Om inte, hur kan ett område vara undantaget en naturlag som komplex problemlösning är?

VIDEO SOM FÖRKLARAR MER:

Anders Tedestrand