Paroc

Täthet - en förutsättning för energieffektivt byggande

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2011 09:14 CEST

Paroc Byggisolering kompletterar sortimentet med två nya tätningsprodukter.
Täthet, isolering och god ventilation är alla viktiga komponenter för att minska energiförbrukningen i en byggnad. Att bygga lufttätt minimerar också risken för fuktskador i klimatskalet.

-   Tätheten är viktig och det gäller att använda rätt produkter som fungerar fullt ut under hela byggnadens livslängd. Vårt nya tejpsortiment är provat med avseende på detta, säger Lars-Erik Olsson, produktchef Paroc Byggisolering.

Tätningstejp PAROC XST 013

Tejp för skarvning och lagning av plastfolie och vindskydd. Den klarar omlottejpning. Produkten är av åldersbeständig, flexibel och elastisk PE-folie och försedd med ett polyakryllim med mycket hög vidhäftningsförmåga.

Format:   Längd 25 000 mm, bredd: 60 mm, tjocklek: 0,35 mm.

Temperatur:  Vid applicering:  Optimalt > + 5 °C.  Under brukstiden: - 40 °C till + 80 °C

Tejpark PAROC XST 012

Tejpark för tätning av större hål i plastfolie vid exempelvis lösullsinstallationer. Arket klarar omlottejpning. Produkten består av specialpapper, täckt med en vattenavvisande polyetenfilm. Limmet är en akrylat som är lösningsmedels- och hartsfri och har en extremt hög vidhäftningsförmåga.

Format:   Längd 270 mm, bredd 240 mm, tjocklek 0,35 mm.

Temperatur:  Vid applicering:  Optimalt > + 5 °C.   Under brukstiden:  - 40 °C till + 80 °C.

För ytterligare information kontakta:

Lars-Erik Olsson, Produktchef Paroc Byggisolering tfn 0500-46 93 42

Bilder för fri publicering, Margareta Bertilsson, tfn 0500-46 93 68

Paroc Group är en av de ledande tillverkarna av mineralullsisolering och lösningar i Europa. PAROC® produkterna omfattar byggisolering, teknisk isolering, fartygsisolering, sandwichelement och akustikprodukter. Vi har verksamhet i 13 europeiska länder och tillverkning i Finland, Sverige, Litauen och Polen. Paroc Group ägs av ett antal institutionella investerare med Paroc-anställda som minoritetsägare. Vår omsättning år 2010 var EUR 348 miljoner och antalet anställda 1 945.