Kvinnligatalare.se

Tävling har lyft 4200 företagarkvinnor som förebilder

Pressmeddelande   •   Sep 14, 2010 11:02 CEST

Beautiful Business Award är en nationell tävling som är öppen för alla kvinnor som driver företag på heltid. Under tävlingens tre första år har över 4 200 nomineringar gjorts och fjolårets final gästades av närmare 1000 personer. Nu ska tio nya finalister utses – fram till den 25 oktober kan du nominera din förebild.

Syftet med Beautiful Business Award är att lyfta fram inspirerande företagarkvinnor som förebilder. Tävlingen arrangeras för fjärde året i rad av PricewaterhouseCoopers och nätverket Driftig.nu. Priser delas ut i kategorierna Årets Företagerska, Årets Tjänsteutvecklare och Årets Uppstickare.

"Med tävlingen hoppas vi kunna inspirera fler kvinnor att våga ta steget och satsa på sina idéer. Det positiva energiflödet från alla tävlande och finalister under tävlingens första tre år har varit enormt och fått stor spridning. Vi ser fram mot att få möta och synliggöra nya spännande företagarkvinnor när tävlingen nu genomförs för fjärde året”
, säger Anita Österholm, PricewaterhouseCoopers, projektledare för Beautiful Business Award.

Tävlingen är öppen för alla kvinnor som driver företag på heltid. Tävlar gör man genom att nominera sig själv eller någon annan via tävlingssidan www.beautifulbusinessaward.se. Nomineringsperioden är öppen fram till den 25 oktober. Förutom äran har de tävlande chans att vinna stipendium på 50 000 kr, konsulttimmar och marknadsföringsutrymme.

Beautiful Business är ett begrepp för inspirerande företagande som genomsyras av hållbarhet, nytänkande och tillväxtambition, vilket även är de kriterier som tävlingen utgår ifrån.

Årets Företagerska 2010 blev Lena Jonsson Näslund med företaget Snö of Sweden och till Årets Tjänsteutvecklare 2010 utsågs Lisa Lindström som driver företaget Doberman.

Mer information, bilder samt film hämtas på http://www.beautifulbusinessaward.se

Fakta från fjolårets tävling:
- 1769 kvinnor nominerades
- 275 inlämnade tävlingsbidrag
- 1 av 4 verkar inom försäljning
- Alla län är representerade, 17 % i Stockholm, 15 % i Västra Götaland
- 65 % av bolagen är äldre än tre år
- 66 % driver aktiebolag, 30 % enskild firma

Ytterligare information:
Anita Österholm, PricewaterhouseCoopers, 0611-554022
Frida Haavisto, Driftig.nu, 031-780 32 15, 0733-44 65 60

Fakta om PricewaterhouseCoopers:
PricewaterhouseCoopers i Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatt och affärsrådgivning med 3 600 medarbetare och kontor på 125 orter runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 60 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.

PricewaterhouseCoopers i Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PricewaterhouseCoopers som är världens största nätverk inom revision, skatte- och affärsrådgivning. Vi delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 163 000 medarbetare i 151 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.

Fakta om Driftig.nu:
Driftig.nu är Sveriges största affärsnätverk och mötesplats för kvinnor som vill starta eller driver företag. Här finns möjlighet att marknadsföra sitt företag, knyta kontakter, byta erfarenheter, hämta information och inspireras av andra. Sajten är dessutom en kanal där media, myndigheter och företagsfrämjande organisationer kan hitta nya spännande bolag att arbeta med. Driftig.nu drivs av företaget Beautiful Business AB, startades under 2007 och har idag cirka 9 500 medlemmar. Läs mer på www.driftig.nu