Ljungbergs Factory

TÄVLING #ljungbergsfactorymode

Pressmeddelande   •   Aug 02, 2013 15:45 CEST

Ljungbergs Factory ordnar en tävling där vinnaren får inbjudan för två till lanseringen av Ljungbergs Factorys första modekollektion under Mercedes-Benz Fashion Week i Stockholm.

CHAOS SENSITIVE

AV  NAIM JOSEFI

Naim Josefi skickar en personlig inbjudan till vinnaren och vinnaren får även chansen att träffa honom på tillställningen. Tillställningen äger rum 26 augusti 2013 kl 14.00 -20.00 i So Stockholm Gallery.

Tävlingen sker på instagram. Deltagarna ska dela en bild som anknyter till Ljungbergs Factory på något sätt. Bilden kan vara på nya produkter eller gamla klassiska skatter. Bilderna kan också vara på Ljungbergs Factorys designers. Kanske något deltagaren har sytteller kanske klätt om någon möbel eller fyndat något.

Deltagarna ska använda hashtaggen #ljungbergsfactorymode – den bild som fått mest likes fram till 20 augusti vinner tävlingen. Vinsten är för 2 personer och gäller inbjudan till tillställningen (inkluderar ej resor till Stockholm)

Chaos Sensitive är en  couture-kollektion inspirerad av den naturvetenskapliga geometrin som är kärnan till alla former i naturen. Den berättar om generationsändringen som en förvandlingtill något nytt. Naim Josefi har tagit fram denna kollektion som en start för Ljungbergs Factory modelinje. Mönstret i denna kollektion är baserat på Salmiak av Nyström Persia.

Ljungbergs Factory (tidigare Ljungbergs Textil) har tillverkat textil sedan1834. Företaget har en lång historia av framgångsrika samarbeten med framstående designers som Stig Lindberg, Sven Markelius och Viola Gråsten. Sedan 2013 ägs företaget av Jan Carlstein och Jonas Wåhlander som vill få företaget att växa genom att bredda erbjudandet. Mönsterproduktionen för inredningstextil ska leva kvar, samtidigt som mönster för modeindustrin och andra nya användningsområden ska utvecklas. Målet är att skapa världsledande, ekologisk, hållbar svensk design – allt producerat i fabriken i Rydboholm utanför Borås.