Årets Kock AB

Tävlingstemat klart – Resursklokt i Årets Kock 2010

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2009 14:53 CET

Resursklokt är temat när finalen av Årets Kock 2010 – SM i professionell matlagning avgörs i Globen den 28 januari. Finalisterna har fem timmar på sig att skapa två maträtter varav den ena måste innehålla huvudråvaran ren.

Finalisternas första uppgift under tävlingsdagen är att skapa en personlig maträtt utifrån innehållet i en råvarukorg, som hålls hemlig för de tävlande tills 45 minuter innan start.  Den andra tävlingsuppgiften får de tävlande förbereda. På huvudråvarorna två renkalvsadlar och fyra rentungor samt minst en ekologisk mejeriprodukt, förutom ekologiskt smör ska de skapa en modern restaurangrätt (huvudrätt).

Med årets tema Resursklokt vill Årets Kock uppmärksamma vikten av att återvinna och tillvarata - både kunskap och resurser.

- 25-30 procent av all mat vi köper slängs i onödan och hade kunnat ätas om det förvarats rätt eller konsumerats i tid. Restaurangbranschen har ett stort ansvar i att använda maten resursklokt och i att återvinna gamla kunskaper om hur mat kan tillvaratas. Vi tog med rentunga för att det ett bra exempel på styckningsdetalj som sällan används i matlagning men som går utmärkt att tillvarata. Ren är dessutom klimatsmart, säger Hanna Halpern, general Årets Kock.

Finalen av Årets Kock 2010 avgörs i Globen Annexet den 28 januari -10. De sex kockar som möts i finalen är:

Daniel Räms, Pontus!, Stockholm (semifinalvinnare Östersund)

Linus Ström, Thörnströms kök, Göteborg (semifinalvinnare Malmö)

Christofer Ekman, Fredsgatan 12, Stockholm

Magnus Persson, Carl Michael, Stockholm

Sebastian Höckert, Swedish taste, Göteborg

Gustav Trägårdh, Basement, Göteborg

Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning där vinnaren får ta emot Gastronomiska Akademiens mejerimedalj. I år skickade 127 kockar in tävlingsbidrag och 24 tog sig till semifinal. Kockarna tävlade med bästa recept på valfri varmrätt, med villkoret att minst en mejeriprodukt utöver smör ska ingå.

www.aretskock.se finns bilder på samtliga finalister för fri publicering.

Hanna Halpern, general Årets Kock: 070-555 82 82

Anna Gustafson, presschef, Årets Kock: 076-116 43 31

Årets Kock sponsras av Arla Foods (Presentatör), Duni och Electrolux (Huvudsponsorer) samt Skånemejerier, Milko, SHR, Alfa Print och Fondberg (Sponsorer). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Tävlingen har sedan 1983 arrangerats av svenska mejeriföretag i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.