Taiwannyheter

Taiwan vill upprätta e-bokstjänst

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2009 17:00 CET

Taiwans premiärminister Wu Den-yih, foto: Government Information Office

Taiwans premiärminister Wu Den-yih presenterade idag nya direktiv till Ministry of Economic Affairs för att utveckla den taiwanesiska e-bokssindustrin. Ministry of Economic Affairs kommer bland annat att subventionera forskning och utveckling för att upprätta en kinesiskspråkig e-bokstjänst.

Generaldirektören för taiwanesiska Industrial Development Bureau (IDB), Woody T.J. Duh, har antytt att e-bokstjänsten kommer att använda sig av en öppen plattform och kommer att erbjuda e-böcker på flera språk utöver kinesiska.

IDB som ligger under Ministry of Economic Affairs kommer att investera över 2 miljarder taiwanesiska dollar (425 miljoner kronor) i e-boksindustrin under de kommande 5 åren. Målet är att uppnå ett produktionsvärde på 100 miljarder taiwanesiska dollar (21 miljarder kronor) till 2013.

Wu Den-yih betonade e-bokens marknadspotential och den fördel Taiwan besitter tack vare sin väl utvecklade informationsindustri.

Det finns även ett intresse för tekniskt och innehållsrelaterat samarbete mellan kinesiska och taiwanesiska företag. Taiwanesiska och Kinesiska myndigheter har i princip kommit överens om att använda sig av det fria och öppna e-boksformatet EPUB. Ministry of Economic Affairs planerar att föra samtal med Kina om standarder för informationsutbyte i juni nästa år.