SSCO, Stockholms studentkårers centralorganisation

Take Charge – ditt överlevnadskit i bostadsdjungeln

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2010 10:49 CEST

Både Socialdemokraterna och Moderaterna i Stockholms stad har under våren släppt löften om 15 000 nya bostäder i kommunen och omfattande kommunala satsningar på studentbostäder för nästa mandatperiod. Tidigare i veckan presenterade Socialdemokraterna, samlat i Stockholms län, ett löfte om 50 000 nya bostäder i länet för den kommande mandatperioden. Moderaternas bostadslöften för Stockholms stad lovar gott, men vad planeras för länet?

Det är tufft på bostadsmarknaden i dag, särskilt för unga och studenter. Lägenhetsbedrägerier i storstäderna blir allt vanligare, likaså ockerhyror. För att stödja unga, studenter och nyanlända till Sverige, som inte har svenska som första språk, i jakten på bostad släpper Stockholms studentkårers centralorganisation (SSCO), Sveriges förenade studentkårer (SFS) och Jagvillhabostad.nu skriften Take Charge. Den svenska förlagan till Take Charge - Egenmakt - utarbetades 2008 i ett samarbete mellan Konsumentverket och Jagvillhabostad.nu.

– Vilka rättigheter man har som hyresgäst är långt ifrån självklart för många unga som just flyttat hemifrån eller flyttat till Sverige, säger Jagvillhabostad.nu:s ordförande i Stockholm, Vanda Kehr. Take Charge är ett försöka att fylla kunskapsglappet och därmed hjälpa unga att hävda sina rättigheter.

Studenter som på egen hand reser till Sverige för att studera, så kallade free movers blir ofta överrumplade av bostadsbristen i landets universitetsstäder, säger SFS vice ordförande Elisabeth Gehrke. Men tillskillnad från utbytesstudenterna får de sällan hjälp att hitta en bostad och information på andra språk än svenska är ofta svår att få tag i. Take Charge är en första åtgärd för att förbättra informationsutbudet.

Bristande tillgång till sociala nätverk, små ekonomiska resurser och dåliga svenskkunskaper gör det extra svårt för utländska studenter att hitta bostad, säger SSCO:s ordförande Oscar Lavelid. Take Charge kan förhoppningsvis göra det första steget in på den svenska bostadsmarknaden lite enklare. Varje student som tvingas lämna Sverige med grusade förväntningar på grund av bostadsbristen är ett allvarligt misslyckande för Sverige som kunskapsnation.

Take Charge kan laddas ned digitalt från SSCO:s, SFS och Jagvillhabostad.nu:s hemsidor och kommer skickas ut digitalt till landets studentkårer.

Länk till Take Charge och till Egenmakt (Take Charges förlaga på svenska).

Frågor besvaras av:

Oscar Lavelid
, Ordförande SSCO,

Tfn 08-674 76 62, mobil 0708-99 77 15, e-post: ordf@ssco.se

Vanda Kehr, Ordförande Jagvillhabostad.nu (Stockholm),

Tfn 0736427610, e-post: vanda.kehr@jagvillhabostad.nu

Elisabeth Gehrke, vice ordförande SFS,

Tfn  070-54 57 557, e-post: elisabeth.gehrke@sfs.se

SSCO grundades 1896 och har sedan dess vuxit till ett samarbetsorgan för ca femtio medlemskårer med totalt närmare 80 000 studenter som medlemmar.