Svenska Orienteringsförbundet

Taktiskt spel tar hem Tiomila

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2006 14:39 CEST

Det blir en utmaning för Södertälje-Nykvarn OK att försvara den otippade segern i Tiomila ifjol då taktiken höll hela vägen och Petr Losman kunde spurta ifrån Haldens Tore Sandvik på upploppet. Flera tuffa konkurrenter står i år på startlinjen: finska Kalevan Rasti har ett starkt lag och vill gärna få till det och norska Halden med dubble världsmästaren Emil Wingstedt i uppåtgående form är som vanligt en av storfavoriterna. Även IFK Göteborg har ett lag med stor potential som kan överraska.

Södertäljes laguppställning känns till stora delar igen från fjolåret. Det blir Björn Widén som får förtroendet på förstasträckan, därefter Jens Molin, Isak Bergman och Anders Axelsson som springer långa natten. Matthias Gilgien, Jon-Are Myhren, Michal Smola, Pål Skogtjärn och Matthias Müller tar följande sträckor innan löpstarke Petr Losman avslutar.

- Vill utnyttja vår duktiga nattlöpare och ha en stark avslutning. Det gäller att inte vara efter

när det blir ljust, säger C-G Carlander, lagledare för Södertälje-Nykvarn.

Taktiken höll förra året då Petr Losman hade stränga order om att vänta in Haldens Tore Sandvik innan de gav sig iväg på sista sträckan. När sedan Sandvik valde fel fålla på upploppet kunde Losman defilera i mål. I år kan dock Södertälje inte förlita sig på samma taktik eftersom sista sträckan är gafflad. Men, säger Carlander:

- Vi har vår strategi som vi följer. Man ska inte ta risker, det behöver man inte på Tiomila. I en sådan här tävling är det de lag som missar minst som ligger i topp. En del av en bra strategi är att våga hålla igen ibland och lugna ner sig.

Återstår att se om Södertälje har en vinnande strategi i år igen.

Tiomila kan följas direkt via internet på www.10mila.se. Herrtävlingen direktsänds i tv-kanalen Sportexpressen med start kl. 22.45.

Fakta Tiomila 29-30 april:
Tävlingsplats vid Knottebo söder om Hallsberg. Vägvisning från riksväg 50.
Nära 7.000 löpare är anmälda.
Damer: Start lörd kl 14.00, målgång ca kl 17.30
Herrar: Start lörd kl 23.00, målgång sönd ca kl 9.00