TransForm Stockholm

Talarna på TransForm, Nordens största konferens om design i kollektivtrafiken

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2016 10:35 CET

TransForm

TransForm 2016 närmar sig med stormsteg! Om bara några veckor slår dörrarna upp på Kulturhuset i Stockholm för Nordens största konferens om design i kollektivtrafiken, den 24 november. Programmet är klart och talarna inkluderar några av Sveriges främsta industridesigners, Arlanda Express VD och designchefer från SJ, SL och många fler.

Biljetter: Köp biljetter till TransForm den 24 november på Kulturhuset i Stockholm.

Det är dags för TransForm, höstens viktigaste mötesplats för design i kollektivtrafiken. En inspirerande dag med nytänkande och kreativitet väntar branschens aktörer, från beställare och leverantörer till designers och politiker.

Konferensen äger rum under en heldag 24 november, med spännande talare, case och paneldebatt i ett späckat schema. Platsen är Kulturhusets vackra Foajé 3, med en magnifik utsikt över en av Stockholms kollektiva knytpunkter T-Centralen.

Läs även: TransForms hemsida

Programmet är klart!

TransForm  24 november

09.15-9.30 Registrering, kaffe och frukost

09.30-9.40 Välkommen, hälsar organisatörerna och moderator Maria Krafft

9.40-10.05 Skapa fantastiska kundupplevelser! Att nyttja formgivning för att skapa tillgänglighet, säkerhet och skönhet för att locka fler att välja kollektivtrafik.

Talare: Daniel Ewerman, VD och grundare Transformator Design och Custellence.

10.05-10.25 Utblick, design i svensk och internationell kollektivtrafik.

Talare: Sofia Hallström, designjournalist och marknadsstrateg Morethanastudio, och Klara Petersén, industridesigner Idesign.

10.25-10.50 Pausmingel

10.50-12.00 Case-session I: Fem presentationer av design i kollektivtrafiken

• Design – en framgångsfaktor? Talare: Per Thorstenson, VD Arlanda Express.
  • Stockholms nya tunnelbanevagn – design som strategi för ökad attraktivitet. Talare: Helena Pagels, teknisk projektledare Trafikförvaltningen, och Leif Thies, design manager.
  • Att leverera designade tåg. Talare: Mattias Jansson, industridesigner Bombardier Transportation.
  • Regionalt resande och framtidens behov av tydliga varumärken för resande. Talare: Bo Berggren,industridesigner och senior konsult på SNC-Lavalin.

12.00-13.00 Lunch

13.00-14.00 Case-session II: Inspiration för design i kollektivtrafiken

• Bussdesign för framtidens resenärer – ord på vägen.Talare: Peter Danielsson, chef för produktutveckling, Volvo Bussar.
  • SJs resa från ny varumärkesplattform till design av nya X2000. Talare: Johan von Porat, varumärkesansvarig SJ.
  • Design för att attrahera resenärer – i verkligheten.Talare: Johan Larsvall, VD Idesign.
  • How to successfully combine design and digital strategy. Talare: Marie-Claude Savard, industridesigner LundbergDesign.

14.00-14.30 Kollektivtrafiken ska bli attraktivare, vad kan design göra? Megatrender, forskning och behov.

Talare: Einar Tufvesson, strateg Trafikverket

14:30-15:00 Kaffe & mingel

15:00-16:15 Paneldebatt om framtiden och om design som ett medel för att attrahera fler resenärer till kollektivtrafiken.

Moderator: Maria Krafft.

16:15-16:30 Sammanfattning & avslutning

Schemat kan komma att uppdateras.

Biljetter

Platserna tar slut snabbt, se till att boka dina biljetter idag!

Pressackreditering

Maila sofia@morethanastudio.com för pressackreditering. Ange redaktion, namn och kontaktuppgifter.

TransForm Stockholm 2016

NORDENS STÖRSTA KONFERENS FÖR DESIGN I KOLLEKTIVTRAFIKEN

Välkommen till TransForm och en resa i design.

Torsdag 24 november träffas bransch och beslutsfattare under en heldag dedikerad design i kollektivtrafiken.

Hur kan design användas för att nå målen om ökat kollektivt resande? Hör om transporttrenderna som definierar framtiden, lär dig vad design egentligen är och hur designtänk kan göra morgondagens transporter effektivare. Designade bussar och tåg handlar om bekväma stolar, men också om aspekter som säkerhet, tillgänglighet och tjänster.

I samband med konferensen skrivs en forskningsrapport med stöd avTrafikverket.

HUVUDSPONSORER

Samtrafiken