Acapela Group

Geolives-M - audioguider på iPhone för ett aktivt friluftsliv med text-till-tal från Acapela Group

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2010 14:01 CET

Geolives, utgivare av kartor och GPS-lösningar för friluftsaktiviteter, lanserar Geolives-M, en iPhoneapplikation för talbaserade färd- och vandringsguider. Med sin GPS-position som utgångspunkt kan användaren finna och använda leder och rutter för olika typer av aktiviteter (vandring, cykling o.s.v.). Vare sig man befinner sig på besök i en storstad eller ute i naturen kan man ladda hem en rutt och få vägbeskrivningar och annan information upplästa med Acapelas röster, på 20 olika språk.

Med hjälp av din iPhone och Geolives-M kan du nu orientera dig och upptäcka nya platser utan att behöva släpa på vare sig guideböcker eller papperskartor. Beroende på din GPS-position får du under färdens gång automatiskt upp relaterade bilder, videoklipp och informationstexter samt tillgång till geografiskt betingade artiklar på Wikipedia (över 800 000 artiklar på 13 olika språk finns redan att tillgå) vilka läses upp med Acapelas mycket naturliga röster.

20 språk och ännu fler röster för att guida dig för varje steg du tar.
Acapelas talsyntes vägleder användaren med precision och läser upp informationen på ett tydligt och korrekt sätt, även egennamn, datum och siffror. Användaren väljer själv vilken röst, kvinnlig eller manlig, som ska följa med på färden.

« Geolives-M tillhandahåller audioguider av hög kvalitet som går snabbt att ladda ner. Acapelas röster omvandlar den textbaserade informationen till en perfekt uppläsning med utmärkt ljudkvalitet på många olika språk. Det var den idealiska lösningen för vår applikation som ger användaren ett både underhållande och berikande talgränssnitt, » understryker Yves Peeters, VD för Geolives.

På olika medlemssajter (communities) erbjuds användaren ytterligare fördelar såsom  möjligheten att dela och ta del av tips om  bra vandringar/utfärder. På Geolives.com kan man beställa topografiska kartor för olika länder i Europa och på www.routeyou.com får man tillgång till mer än 180 000 vandringsleder och andra friluftsaktiviteter runtom i världen.

Geolives-M funktioner

- Tillgång till Google Maps kartor över hela världen och möjlighet att beställa topografiska kartor  (offline) för flera europeiska länder.

- Sökfunktion för olika platser (kommuner, monument o.s.v.) över hela världen.

- Sökfunktion för vandringsleder utifrån en specifik kartposition enligt olika kriterier: typ av aktivitet, kvalitet, närhet, tid, längd...

- POIs (points of interest) för de nedladdade färdvägarna.

- Möjlighet att katgorisera vandringar per aktivitetstyp och att skicka dem till sin email via ett personligt konto på Geolives.com.

- Avståndsangivelser i miles/feet eller km/mil.

- Realtidsinformation under färden/vandringen: avverkad distans...

- Tillgängliga språk: tyska, engelska (UK&US), danska, spanska, finska, franska (fransk och kanadensisk), italienska, nederländska, flamländska, norska, polska, portugisiska, svenska och tjeckiska.

Geolives-M finns tillgänglig på Apple App Store för 4,99 € (45 kr) och inkluderar då en Acapela-röst. Ytterligare röster kan köpas för 1,99€ per röst.

Om Geolives

Geolives erbjuder sedan januari 2010 lösningar för att generera geografiska audioguider, både på medlemssajter (B2C) och på professionella sajter (B2B). Geolives strävar efter att erbjuda utgivare av turistinformation och turistbyråer kompletta lösningar för att skapa och distribuera guider (gratis eller ej) på marknaden för GPS Smartphones.
Mer information: contact@geolives.com
www.geolives-media.com och  www.geolives.com

Om Acapela Group, www.acapela-group.se

Acapela Group, ledande i Europa inom röst- och talteknologi, utvecklar text-till-tal-lösningar som ger en röst åt textbaserat innehåll på upp till 25 olika språk. Med vår talsyntes kan du omvandla texter till verklighetstroget tal, antingen med någon av våra 50 standardröster av högsta kvalitet (HQ) eller med en exklusiv syntetisk röst. Acapela hjälper företag att skapa en ’röststrategi’, att stärka sin ljudprofilering och med hjälp av det talade ordet sprida information om företaget till marknaden för att skapa uppmärksamhet, igenkänning och ett starkt varumärke.

Acapela tillgodoser alla typer av text-till-tal-behov, vare sig det gäller utveckling och integration av röster i olika tjänster och applikationer, användning och produktion av ljudfiler (online eller on demand) eller hjälpmedel med talfunktion för människor med särskilda behov.  Våra internationella team fokuserar på att utveckla de allra bästa röstlösningarna anpassade efter kundernas specifika behov och förutsättningar. Över 1000 kunder världen över har anlitat Acapelas högkvalitativa röster för att talberika produkter eller tjänster inom många olika områden.

Acapela.tv, Acapela Groups egen försöksverkstad : Kolla in Acapelas sprudlande försöksverkstad www.acapela.tv för att få en inblick i hur man kan kombinera talsyntes och olika onlineapplikationer. Prova våra talande e-kort och andra smarta webbapplikationer med text-till-tal. Endast fantasin sätter gränsen för hur text-till-tal kan användas online.

Presskontakt Acapela Group Norden
Monika Öman