Formo Services AB

Talking Pictures Formtech Sweden AB utses till global leverantör av Volvo Car och Ford-koncernen

Pressmeddelande   •  Sep 29, 2003 10:37 CEST

Talking Pictures Formtech Sweden AB, ingående i Formo Services AB ( publ. ) noterat på Aktietorget, har utsetts till global leverantör av Volvo Car och Ford-koncernen.

Talking Pictures Formtech Sweden AB har utsetts till certifierad leverantör till Volvo Car och global leverantör åt Ford Motor Company. Det innebär ett stort genombrott för tjänsterna inom TKP-området, talande bilder, konceptdesign och prototyper, som effektiviserar kundens produktutveckling, produktlansering och försäljning, vilket i sin tur ger ökad konkurrenskraft och kortare ledtid i affärsprocessen.

- Under lågkonjunkturen har Talking Pictures Formtech investerat i kompetens, utrustning, företagsförvärv, organisation samt marknadsföring. Ett hårt och fokuserat arbete börjar nu ge resultat, säger Per-Ola Persson, tf VD i bolaget. Sedan några dagar tillbaka är glädjen stor på företaget. Företaget har fått förtroende genom att utses till certifierad leverantör till Volvo Car och Ford Motor Company globalt.

Konkret innebär detta att företaget finns med i den globala databasen för upphandling hos alla enheter inom Ford, vilket innebär att produktutvecklings- och marknadsavdelningar för kända varumärken som Jaguar och Landrover mfl, nu kan använda sig av företagets tjänster, TKP- konceptet.

– Vi har satsat helhjärtat för att visa vårt kunnande och kreativitet inom området produktutveckling och produktlansering. Det är ett lyft för kunderna och för oss själva när vi nu ser resultatet av arbetet, säger Per-Ola Persson.

Talking Pictures Formtechs affärsidé:
Talking Pictures Formtech AB tillhandahåller TKP-konceptet för snabbare produktutveckling och produktlansering.
Med hjälp av Talande bilder, Konceptdesign och Prototyper effektiviseras kundens produktutveckling, produktlansering och försäljning. Detta innebär för kunderna ökad konkurrenskraft och kortare ledtider i affärsprocessen.
Våra kunder finns inom automotive, medicinteknik, home design och process. Exempel på kunder är: Siemens-Elema, Volvo, Orrefors Kosta Boda, Scania, Ikea, Kinnarps, Alfa-Laval, Stiga, BT, Fagerhult, Tetra Pak, mediabolag och konsulter.

-Vi ser goda möjligheter att med Talking Pictures Formtech AB som bas utveckla det nya ” Affärsområdet Innovation & Design”, med en kombination av fortsatt organisk tillväxt och riktade förvärv av kompletterande verksamheter, säger Jan Ahlström, VD i moderbolaget Formo Services AB ( publ. ).
-Talking Pictures Formtech AB blir nu ett helägt bolag till Formo Services AB ( publ. ) och beräknas omsätta 35-40 MSEK på årsbas och prognostiseras att visa positivt resultat och kassaflöde från start.

Formo Services AB ( publ. ) är ett rörelsedrivande service- och tjänsteföretag, med inriktning på två affärsområden; Personal Services, där bl.a HomeMaid Hemservice AB och ImproveIT Sweden AB ingår samt Affärsområdet Innovation & Design, där Talking Pictures Formtech AB ingår. Bolaget är noterat på Aktietorget och har en årsomsättning om ca 80 MSEK.

För mer information, kontakta:

Per-Ola Persson, tf VD Talking Pictures Formtech AB, telefon 0709-16 64 00
Talking Pictures Formtech AB